Den nya masskommunikationen (Utkast till kapitel i ”Sociala medier – en introduktion”)

av Mattias Boström den 11 september 2010

Det ökande användandet av sociala medier har fått oss att börja kommunicera med varandra i skrift på ett nytt sätt, där de oväntade kontakterna får oss att utvecklas.

När jag var tonåring på 80-talet skrev jag massor med brev, både till folk jag kände och till nya bekantskaper som delade mina intressen. Varje brev jag skrev upplevde jag som viktigt, och vice versa kändes varje brev jag fick som något stort. Eftersom brev tog lång tid att skriva var mottagarna speciellt utvalda och brevledes vänskapsrelationer tog ofta år att bygga.

När mejlen slog igenom under andra halvan av 90-talet så ersatte den mitt brevskrivande. Kontakten med andra kunde bli tätare och det blev enklare att kommunicera. Samtidigt kom varje enskilt meddelande att bli allt mindre viktigt – det var snarare möjligheten till snabb kommunikation som betydde något.

Idag masskommunicerar jag. Istället för att rikta mig till en enstaka person vänder jag mig tack vare sociala medier till en mängd människor och jag vet aldrig på förhand vem som kommer kommunicera tillbaka. På Facebook är antalet mottagare begränsat till vilka som är mina vänner, men i de flesta andra sociala medier kan det vara vem som helst som läser det jag skriver. Ett enskilt meddelande betyder väldigt lite – det är det stora flödet av meddelanden som spelar roll. Snabb kommunikation är en självklarhet, men det är inte den avgörande faktorn i sociala medier. Det som istället har störst betydelse är att jag kan skriva om vad som helst och få svar från just personer som råkar gilla eller intressera sig för det jag skrivit om.

Jag ligger förmodligen själv en bit över genomsnittet när det gäller att använda sociala medier, så min kommunikation duger kanske inte som ett allmängiltigt exempel. Men siffrorna talar ändå sitt tydliga språk när det gäller förändringen i vårt sätt att kommunicera. Det finns numera 4 miljoner svenska Facebook-konton och även om inte alla som registrerat sig är särskilt aktiva så loggar ändå hälften av dem in på Facebook varje dag. Och i genomsnitt tillbringar dessa 4 miljoner människor uppåt en timme om dagen på Facebook!

När vi har något att berätta vill vi allt oftare göra det för en stor publik istället för att säga samma sak vid upprepade tillfällen till enstaka personer. Ju större publiken är, desto större är också chansen att någon av de personer som nås av vårt meddelande vill skriva en kommentar tillbaka. För det är ju ofta det som vi vill uppnå: vi vill skapa en dialog. Och tack vare sociala medier har vi blivit lite bortskämda att den dialogen alltsomoftast uppstår – och därtill på ett engagerat sätt. På det sättet lär vi känna nya personer och okända sidor hos människor som vi redan är bekanta med.

Ju mer man kommunicerar via sociala medier, desto mer kommer man i kontakt med personer som man inte känner sedan tidigare. På Facebook är man förmodligen bekant med de flesta av de som är ens vänner där. Men många som blivit varma i kläderna på Facebook börjar lägga till personer som de egentligen inte känner så väl. På bloggar, på Twitter och i andra sociala medier bygger man sitt nätverk med människor som delar ens intressen. Ofta handlar det om personer som man initialt lär känna via just nätet.

De som har stora sociala nätverk på internet upplever det inte som konstigt att kommunicera med främmande personer. Ofta sker det dessutom på samma vänskapliga nivå som man har med sina vänner.

För de som använder sociala medier i arbetslivet kan det skapa många kreativa möten, speciellt vid kontakter över branschgränserna eller med kunder. Eftersom det mesta inom sociala medier bygger på stor transparens finns det stora möjligheter för öppen dialog, där olika personer kan bidra med nödvändiga kunskapsbitar och tillsammans skapa en utveckling på ett snabbare och mer obegränsat sätt än om det endast hålls inom en begränsad grupp.

Den nya masskommunikationen skapar nya förutsättningar för den som vill nå ut med ett budskap och påverka. Självklart kan man hävda att det är de traditionella sätten inom områden som marknadsföring och pr som är de viktigaste. Och lika självklart är det inget som slår det personliga mötet. Men det går inte att blunda för att det finns hundratusentals svenska bloggar, att det dygnet runt råder en intensiv Twitteraktivitet bland många av nätets opinionsbildare – och att snart halva Sveriges befolkning har ett Facebook-konto.

Det är viktigt att veta hur allt detta förändrar samhället och oss människor. Och hur man både som privatperson och som företag eller organisation kan ha nytta av denna utveckling.

———–

Jag håller på att sammanställa boken ”Sociala medier – en introduktion” (utkommer senare i höst). Under skrivandet lägger jag ut korta kapitel här på bloggen – i hopp om att få feedback så att boken blir ännu bättre. Beroende på vad ni tycker om texten kommer jag ändra innehållet mer eller mindre till den färdiga boken – ovanstående är alltså bara ett första utkast. Även efter utgivningen är kommentarer intressanta, inför kommande uppdateringar av boken.

Tidigare utkast till boken

{ 5 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

@Receptomaten september 12, 2010 kl. 11:42

Tänker högt här: Nionde stycket känns oklart, försök att ge ett konkret exempel där ordet transparens förklaras. Jag förstår precis hur du menar men boken skall också läsas av dem som är nya och nyfikna på området.
I övrigt – klockrent!

Mattias Boström september 12, 2010 kl. 12:17

@Receptomaten: Håller helt med dig. Det är ganska luddigt skrivet. Jag ska fundera på hur jag kan skriva om det – det kommer nog att ge sig när jag har skrivit klart några fler kapitel om just det ämnet. Tack!

@seaske september 12, 2010 kl. 19:42

Slogs när jag läste det här, vilket spännande sätt att skriva en bok. Och att det just handlar om transparens. Att involvera andra, helt öppet, i de tankar man har för boken. Nu har jag inte skrivit ngåon bok själv, men gissar att det många gånger är en väl bevarad hemlighet (utom för den lilla invigda gruppen) vad som står i dem, tills de är tryckta.

@Receptomaten september 12, 2010 kl. 23:44

@Seaske – *nickar* :)

Mattias Boström september 13, 2010 kl. 0:35

@seaske: När jag har skrivit böcker vid tidigare tillfällen har jag jobbat på ett mer traditionellt sätt. Men av någon anledning fick jag inte fart på skrivandet av den här boken förrän jag började göra på det här viset. Kanske beror det på att jag i vissa lägen känner mig osäker och behöver andras hjälp i ämnet. Kanske beror det på att jag nuförtiden är så van vid att blogga att det har blivit svårt att skriva texter på annat sätt.

Lämna en kommentar

{ 2 trackbacks }

Föregående post:

Nästa post: