Framtida sätt att styra försäljningen av eböcker

av Mattias Boström den 23 maj 2010

Förr eller senare kommer eboken att slå igenom på bred front. Det räcker att vi kikar på USA för att se vartåt det barkar – där har försäljningen av eböcker redan passerat ljudboksförsäljningen i andel av bokmarknaden. Här i Sverige saknar vi fortfarande några pusselbitar, av vilka jag anser att 3G-uppkoppling i läsplattan är den allra viktigaste. När vi väl har sådan uppkoppling kan läsaren ytterst bekvämt köpa eböcker, förutsatt att återförsäljarnas butiker är smidigt upplagda och ebokspriserna är de rätta. Vi behöver även mer tilltalande läsplattor, men den utvecklingen går oerhört snabbt för tillfället och vi kommer få allt vi önskar inom något års tid.

När vi om några år väl har nått en eboksmarknad som står för kanske uppemot 10% av den totala svenska bokförsäljningen så kommer den förstås att utgöra en allt viktigare del av bokförlagens ekonomi. Vad vi då kommer få uppleva är en förändring i försäljningsmetoderna. Till gagn både för förlag och läsare.

Ett sätt att styra försäljningen är att laborera med priset. Traditionellt sett har bokförlagens prissättning utgått ifrån f-priset (dvs priset till återförsäljaren) minus rabatter. Några snabbt fixade, tillfälliga prisändringar har varit svåra att göra, eftersom det i slutändan varit bokhandlarna som har satt priset. Planerade prisnedsättningskampanjer har funkat, men innebär ofta en hel del planering.

När försäljningen sker på nätet eller direkt in i läsplattorna får topplistorna stor betydelse. De är skyltfönster och det som redan säljer mycket kommer sälja mer. Självklart vill varje förlag få in sina böcker på topplistan. Och när väl ens böcker på topplistan börjar dala så vill man förstås istället hålla dem kvar på listan.

Eftersom eböckernas prissättning i de flesta fall inte är kopplat till bokens f-pris kommer förlagen att kunna höja och sänka priser lite som de vill, utan att behöva blanda in någon annan part. Slutpriset till kund kommer automatiskt att beräknas och uppdateras i nätbutiken. Förlaget kan på det sättet ändra priset varje dag om de så vill.

Låt oss säga att ett förlag vill få upp en viss ebok på topplistan. Genom att tillfälligt sänka priset med 50% eller kanske ända upp till 75% kommer försäljningen att öka. Det förutsätter förstås att det redan är en efterfrågad ebok eller åtminstone finns en potentiell efterfrågan (och det finns förstås andra faktorer som avgör en varas priselasticitet). Dessutom måste läsarna få veta att prissänkningen ägt rum, vilket kräver att förlaget agerar smart i sociala medier. Är det tillfälliga erbjudandet bara tillräckligt lockande kommer eboken förmodligen snabbt att ta sig upp på topplistan. Och i det läget är det dags att sätta tillbaka priset till det ordinarie. Nu har boken hamnat i skyltfönstret.

Hur länge prisnedsättningen ska hålla på kan antingen definieras från början (t ex en 48-timmarskampanj) eller vara obestämt. Bäst är dock att ha en väl avgränsad kampanjperiod, eftersom kunden förmodligen har lättare att acceptera det än att priset utan förvarning återgår till ordinarie nivå.

Visserligen säljer förlaget en hel mängd böcker till ett underpris under lågpriskampanjen, men vinsten i att få upp boken på topplistan kan visa sig vara mycket större.

Som läsare är det förstås svårt att hålla koll på exakt vilka böcker som just för tillfället har ett toknedsatt pris. Det skapar behov för en nättjänst som förser kunden med den informationen. Ifall inte nätbokhandlarna själva ordnar med detta så kommer någon annan att skapa en prisjämförelsesajt, låt oss kalla den för dagensbokfynd.se, som dagligen kontrollerar vilka priser hos nätbokhandlarna som har ändrats mest sedan dagen innan. En topplista visar på det sättet vilka böcker som utgör dagens bokfynd.

Förlagen tjänar på det och prismedvetna läsare likaså. De förlag som inte använder sig av dylika metoder för att nå topplistan kommer inte ha en chans mot de förlag som dagligen ser över och justerar sina priser.

{ 4 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

deeped maj 23, 2010 kl. 14:29

Tycker du glömmer möjligheten att skapa prisnedsättningar och prishöjningar utifrån ett tänkande om viralitet: att saker helt enkelt finns tillgängligt exklusivt för vissa till ett lågt pris och att man kan bjuda in personer att köpa till just det priset. Varför inte bygga in rekommendationstjänsten som styr priset eller rent ut sagt tillgång och efterfrågan (tillgången är ju iofs inte något problem men du fattar).

Mattias B maj 23, 2010 kl. 14:32

Deeped: Oerhört fascinerande! Har jag faktiskt aldrig tänkt på. Försäljningsavdelningarna kommer få ett och annat att tänka på i framtiden. Har du tips på mer läsning om denna metod att prissätta?

Bryt juni 12, 2010 kl. 10:11

Hur menar ni nu, detta med att bjudas in osv? Det kan ju vara värt att experimentera med, men det låter lite olustigt för mig, ärligt talat. Beroende på, naturligtvis, hur urvalet isf sker.

Mattias B juni 17, 2010 kl. 13:54

Bryt: Det finns inget som det är så svårt att sia om som framtiden. Precis som det finns en mängd sammanhang idag där inte alla människor ingår (t ex butikers vip-klubbar), så kommer det säkert finnas motsvarande i framtiden. Exakt hur prestation/motprestation kommer att se ut är svårare att säga något om. Och om kunderna inte går med på ett visst beteende från företagens sida, så blir det förmodligen inte hållbart för företagen heller, rent ekonomiskt sett. Men förhållandet mellan företag och kund är hela tiden föränderligt.

Lämna en kommentar

{ 2 trackbacks }

Föregående post:

Nästa post: