Tankar om utgivningsmånader

av Mattias Boström den 13 juni 2013

franholmesJag fick en fråga häromdagen varför inte min bok kommer ut redan nu inför semestern, när folk har tid att läsa och nu när jag ändå gjort en del reklam för den. Vad gäller den sista saken beror reklamen – om man vill kalla det så – på att jag på min offentliga Facebooksida och på Twitter i ett års tid har skrivit om hela skrivprocessen, så det har varit naturligt att även fortsätta berätta om vad som händer med min bok efter att den blivit tryckt.

Men nu över till frågan om val av utgivningsmånad.

När jag började skriva boken pågick andra säsongen av BBC:s tv-serie Sherlock på SVT och det hade just tillkännagivits att det skulle komma en tredje säsong. Min direkta tanke var att försöka samköra min bokutgivning med när denna tredje säsong skulle gå på SVT. Ja, det var faktiskt en stor anledning till att över huvud taget skriva boken. På så sätt skulle Sherlock-intresset åter vara på topp och chansen borde vara större att bokhandlare och media lyfte fram min bok. Först trodde jag att Steven Moffat och Mark Gatiss skulle få ihop tre nya avsnitt för visning redan våren 2013, men jag fick snart besked om att tittarna inte kunde förvänta sig en ny säsong förrän hösten 2013. Och det var skönt, för det gav mig ett halvårs extra skrivtid. Jag var väl den enda bland alla Sherlock-fans som tyckte att det var bra att nästa säsong dröjde.

En bok som ges ut på hösten bör vara färdigskriven redan tidigt på våren, så att den hinner redigeras och tryckas upp i tidiga förhandsexemplar via print-on-demand i mars/april. Det är extra viktigt för nya författare eller när det gäller böcker där bokhandlarna inte vet vad de kan förvänta sig. Förhandsexemplaren används bl a för att de centralt inköpsansvariga i bokhandelskedjorna ska få ett bättre hum om innehållet inför inköpsbesluten rörande höstböckerna. Dessa beslut tas under våren. Förhandsexemplaren är sällan sistaversionen av boken. De är inte korrekturlästa och ibland återstår en del redigering – så var åtminstone fallet med min bok. Men det ger ändå en bättre bild än bara en kort presentationstext. Förhandsexemplaren används även för att journalister med lång pressläggningstid ska kunna ta ställning till om det här är något att göra en intervju eller ett reportage om. Däremot används inte förhandsexemplar till recensenter, utan där väntar man tills att det finns en färdigtryckt bok.

Jag och förlaget skyndade på arbetet med min bok så att den kunde vara färdigtryckt redan i maj, trots att den inte kommer ut förrän 21 augusti. Detta berodde på att förlaget ville dela ut den till flera hundra bokhandelsanställda vid några av bokhandelskedjornas bokinfodagar. Ytterligare ett sätt att få bokhandlarna att verkligen läsa boken. För om det är något som behövs är det att få folk att förstå att boken alls inte bara är något för redan Holmesintresserade, utan tvärtom  en bred bok som vänder sig till så många fler. Min största fiende att få boken att sälja är nog bokens titel och ämne, vilket får många att tro att det är en smalare historia, men vi gör allt för att läsare ska upptäcka den och dess innehåll ändå.

Visst, den hade nog kunnat utkomma redan i juni, som en extremt tidig höstbok. Men de inbundna originalböcker som utkommer i maj och juni är mestadels skönlitteratur som redan på förhand har stor säljpotential, t ex populära deckarförfattare. Det är nästan det enda bland inbundna böcker som kan konkurrera med det som läses mest under sommaren: pocketböcker. En okänd fackbok – dvs min bok – hade haft svårt att hävda sig i den konkurrensen. Istället kommer boken i augusti som är en mer traditionell utgivningsmånad för allmänlitteratur. I augusti och september utkommer en väldigt stor del av årets samlade utgivning, så det blir i och för sig trångt både på bokhandelsdiskarna och i medieutrymmet. Men detta är samtidigt månader med mycket fokus på böcker, inte minst som uppladdning inför Bokmässan i Göteborg som ligger i slutet på september. Och hela hösten är en uppladdning inför julhandeln, det som åtminstone traditionellt sett har varit den starkaste säljperioden för inbundna böcker.

Om man tittar på resten av året så är januari, mars, april och maj bra utgivningsmånader, både i bokhandeln och i medieutrymmet. Speciellt gäller detta debutanter och andra böcker som behöver ha större chans att synas. Egentligen hade kanske min bok vunnit på att utges som en vårbok, men då hade vi fått skjuta på den till våren 2014. Nackdelen med vårutgivning är att böckerna kanske sorterats bort från bokhandelshyllorna när julhandeln väl närmar sig. Så det är hela tiden en avvägning. Det finns inga exakta kunskaper – då hade förlagsarbete varit betydligt mycket enklare. Bland vårmånaderna i min uppräkning saknas februari, eftersom bokrean blockerar bra exponering av nya titlar i bokhandeln just då. Å andra sidan börjar bokrean få allt mindre betydelse, så snart kanske februari blir lika bra utgivningsmånad som januari har varit de senaste åren. Och om man tittar på hösten  funkar även oktober bra som utgivningsmånad, medan däremot november ger boken väldigt kort höstförsäljning och december är på tok för sent. Även november- och decemberböcker tillhör nämligen de som bokhandlarna börjar returnera under månaderna efter jul. Samtidigt beror allting på vad det är för typ av bok och författarskap. Vissa böcker får genomslag när de än kommer och vissa genrer är totalt okänsliga för utgivningstidpunkten.

Sammanfattningsvis är det främst de långa ledtiderna mellan införsäljning och utgivning som gör att min bok kommer ut som höstbok. Däremot är det mer oklart när tredje säsongen av Sherlock sänds. Senaste ryktet jag hörde var november på BBC, men jag har ingen aning om det stämmer. Och då kommer väl SVT knappast hinna sända avsnitten före jul. Så min plan att samköra med tredje säsongen – den tanke som fick mig att köra igång bokskrivandet – faller nog. Å andra sidan har boken utvecklat sig på ett sådant sätt att den väldigt mycket står på egna ben.

Och som vanligt i bokbranschen är det helt omöjligt att veta hur det går. Vilket är charmen och spänningen som fått mig att jobba i branschen i snart två decennier.

{ 2 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Rebecca juli 17, 2013 kl. 21:24

Shhhh! Vi vet nog varför- 2(013)-21-8(typ B)!

Mattias Boström juli 18, 2013 kl. 0:19

Rebecca: Snyggt! Det finns dolda meddelanden i allt. I just det här fallet var det kanske förlaget som satte datumet, men det finns åtminstone ett annat äkta dolt sifferbudskap kopplat till boken.

Lämna en kommentar

Föregående post:

Nästa post: