79 dagar – 79 steg inom sociala medier

av Mattias Boström den 26 maj 2010

Idag är det 79 dagar kvar till årets stora begivenhet i svenska sociala medier- och webbsammanhang, Sweden Social Web Camp, 13-15 augusti på Tjärö i Blekinge skärgård. Uppemot 400 personer förväntas delta. Jag lyckades få tag på en av de åtråvärda biljetterna i förrgår kväll – jublande glad förstås!

79 dagar kvar alltså. Vilket gav mig den vansinniga idén att fram till dess göra 79 bra saker för Piratförlaget inom sociala medier. Det kan självklart inte bli några jätteprojekt, utan snarare 79 enkla steg som varje klokt sociala medier-satsande företag bör göra. Vissa saker som tar 5-15 minuter att fixa, annat som kan få ta en timme eller två.

Nu behöver jag tips på vad jag ska hitta på. En del grejer vet jag redan nu att jag vill göra, t ex börja jobba med Flickr för ett urval av våra bilder. Men jag behöver mängder av andra idéer! Så snälla hjälp mig!

Om det här blir bra kan vi få ihop en utmärkt lista med enkla saker som inte är alltför svåra att fixa – en bra inspiration även för andra företag och organisationer.

Jag kommer fortlöpande rapportera om projektet här på bloggen och på Twitter under hashtaggen #79steg. Följ mig gärna på kontot @piratforlaget på Twitter.

{ 11 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Malin maj 26, 2010 kl. 20:29

Utvärdera Facebookgrupper/Pages som har koppling till er och era författare. Varför är vissa mer framgångsrika än andra?

Det är många som skapar grupper här och där, men man måste ju se över dem också (vilket du väl säkert redan gör … :) )

Malin maj 26, 2010 kl. 20:56

Kanske borde finnas någon sorts kollektiv samlingsplats på Piratförlagets hemsida för alla Pages/twittrare/bloggar och så vidare som ni har? Som det är nu är det väl mer knutet till varje enskilt projekt och bok? En samlingsplats under ett och samma tak med länkar till alla vore nog ett bra sätt att få fansen från en bok/författare att lättare hitta fler intressanta prospekt hos er!

Jag ska ju fatta mig kort så jag förklarar inte mer … tror kanske du förstår!

Mattias B maj 26, 2010 kl. 22:59

Malin:
En utvärdering av vad som funkar på Facebook – utmärkt idé! Den hamnar på listan. Det är dessutom viktig kunskap.

Samlingsplats på sajten för alla Piratförlaget-författare som är aktiva inom sociala medier: också utmärkt idé. Som det är nu så är det ganska utspritt på vår sajt.

Tack för båda förslagen!

Jakob Hammarbäck maj 26, 2010 kl. 23:04

Läs rapporten ”partiwebgranskningen 2010”. Vi på inUse har genomfört en undersökning av samtliga partiers webbplatser, där vi fokuserar på tillgänglighet för olika grupper.

Vi har även ett kapitel om sociala medier där.

http://inuseful.se/svenska-riksdagspartier-no-you-cant-yet

Även om du kan tolka detta som reklam så finns det två aspekter:
1. Uppfyller Piratförlaget de webbstandards som finns (om inte har vissa kundgrupper svårt att se era erbjudanden)
2. Om man som kund vill engagera sig i en av era böcker. Hur skall man då göra? Kan ni på förlaget korsbefruktas av hur ett parti engagerar sina väljare?

Jag skall verkligen följa #79steg

Jakob Hammarbäck

Mattias B maj 26, 2010 kl. 23:13

Jakob: Intressanta frågeställningar! Jag ska absolut sätta mig in i det, via din länk och eventuellt på andra sätt. Det här kan absolut utgöra ett av de 79 stegen, åtminstone i någon uppstyckad del. För speciellt din andra punkt är en stor fråga. Och oroa dig inte för reklamaspekten – jag är mottaglig för det mesta just nu. :-)

Julia maj 27, 2010 kl. 9:37

Det här lär bli sjukt intressant.

Mattias B maj 27, 2010 kl. 11:24

Julia: Tack! Jag behöver allt stöd jag kan få. Jag är förmodligen en av branschens mest osmarta som sätter igång ett sådant här projekt.

Annelie Näs maj 27, 2010 kl. 14:53

Detta kanske inte riktigt fungerar för din tanke. Men jag tror det effektivaste skulle kunna vara att spendera 1 timma varje dag på kommunikation i sociala medier. Dvs. Svara på frågor, höra vad folk säger, förbätta sidan, snöra upp några rekommendationer osv. Till exempel, 15 minuter Twitter, 15 facebook, 30 minuter blogginlägg. Om du upprepar samma eller liknande aktiviteter en timma om dagen i 79 dagar, lär du ha gjort ett rätt bra intryck! Värt att fundera på.

Mattias B maj 27, 2010 kl. 15:29

Annelie: Tack för uppmuntran! Det du säger är absolut den rätta vägen att gå i sociala medier – det är själva kommunikationen som är det viktigaste. Själv lägger jag dock redan ca 2-3 timmar varje dag på sociala medier… :-) Så jag får nog hitta på andra projekt för att nå upp till mina 79 framsteg.

Annelie Näs maj 27, 2010 kl. 23:16

Ja men då så, då ska vi tipsa om små projekt här då ;) En kul sak som du skulle kunna prova är att placera ut några böcker i Gowalla som Gary Vaynerchuk gjort med Crush it. Det är ju inte så beprövar i Sverige, men kul & konversationsskapande projekt. :D Fast de kanske du också provat?

ps. Ett annat tips är att lägga in möjligheten att prenumerera på kommentarer, det är ju inte alltid man hittar tillbaka annars ;)

Mattias B maj 30, 2010 kl. 14:49

Annelie: Utmärkt med Gowalla-förslaget! Det sätter jag upp på listan. Och vad gäller att prenumerera på kommentarer, menar du då på den här bloggen eller på Piratförlagets sajt. Här på bloggen kan man prenumerera på dem genom att klicka på den orange symbolen under inlägget.

Lämna en kommentar

{ 2 trackbacks }

Föregående post:

Nästa post: