Bekvämlighetsteorin

av Mattias Boström den 01 maj 2010

I takt med att intresset för eböcker ökar så diskuteras det också hur otillåten spridning kommer att påverka eboksmarknaden. Innebär digitaliseringen att förlagen och upphovsmännen tappar kontrollen på verken? Kommer eböckerna att mer eller mindre spridas fritt, som någon sorts allmängods på nätet? Och kommer i så fall någon vara beredd att betala för något som ändå kan letas upp gratis på nätet?

Svenska eboksföretaget Elib har nyligen gått över från att sälja kopieringsskyddade (DRM) eböcker till att låta dem vara vattenmärkta istället. Det innebär att kunden aldrig har något krångel med eboken – något som tyvärr alltför ofta var fallet med DRM-skyddade eböcker. Vattenmärkningen är en annan typ av skydd, där man kan spåra den ursprungliga köparen om det skulle behövas, men som inte innebär något negativt för den som köpt en ebok.

Jag tycker att det är perfekt att vi går mot att kunden/läsaren kan ha en hundraprocentigt enkel hantering av eboken. Det ska inte finnas fler hinder med en ebok än det finns att läsa en pappersbok.

Vad vi dock fortfarande måste sträva efter är enkelhet vid köpet. När man ser hur enkelt det är att köpa en låt i iTunes eller en app i iPhonen så blir man alldeles avundsjuk att vi inte har motsvarande butiker i bokbranschen. Ett köpklick och ett bekräftelseklick är allt vad som borde behövas (efter att man väl en gång har registrerat sig). Inga tekniska anvisningar ska finnas. Det ska vara busenkelt. Den största bokkonsumerande gruppen i Sverige är 50-plusare, i synnerhet kvinnor. Och med läsplattornas möjligheter att öka textstorleken för den som med åren fått lite sämre syn, så känns det som att det vore en perfekt målgrupp för eböcker. Speciellt när vi får in 3G i läsplattorna och slipper gå via USB-kablar.

Jag tror att eboksmarknaden formligen kommer att explodera med 3G-uppkopplade läsplattor. Vi ser motsvarande exempel i USA, där främst Kindle-plattan har gjort eboksläsandet till en jättemarknad. I USA säljs det numera fler eböcker än ljudböcker. I Sverige har längtan efter läsplattor varit stor, men när de väl kom hit för några månader sedan så var det många som dissade dem. De fungerar, men exteriör design och interaktionsdesign är ännu inte den bästa. Utvecklingen går dock hur fort som helst just nu och de läsplattor som kommer att introduceras under närmaste halvåret/året är av en helt annan kaliber. Självklart är det även konkurrensen med iPad som gör att läsplattetillverkarna måste förbättra sina produkter. Nu ska man visserligen inte jämföra dessa plattor alltför mycket, eftersom iPad är en bakgrundsbelyst medieplatta som tär lite väl mycket på synen vid flera timmars läsning, medan läsplattorna använder sig av e-ink-teknologi som tvärtom är mycket läsbehaglig.

Åter till ursprungsfrågan. Varför över huvud taget lägga pengar på att köpa eböcker om de ändå kommer finnas otillåtet spridda på nätet? Med tanke på att en hel generation lärt sig ett visst beteende när det gäller musik, film och spel – kommer de att ändra sig bara för att de blir äldre?

Jag har funderat mycket på det här. Och jag vill nu bara testa en teori på er – låt oss kalla den för bekvämlighetsteorin. Min utgångspunkt är att när man är ung, har mycket fritid och inte särskilt mycket pengar, så är man inte särskilt benägen att köpa produkter som ändå finns otillåtet spridda på nätet. Men när man blir äldre och definitivt har mycket mindre fritid och tjänar långt mycket mer pengar så träder en annan faktor in, bekvämligheten. Man är helt enkelt för lat för att leta reda på otillåtet spridda eböcker. Man vill vara säker på att det inte är några buggar eller virus i de filer man laddar ner. Om det då bara finns superenkla två-klicks-butiker och priset på eböckerna är tillräckligt lågt för att man inte ska orka bry sig att leta på annat ställe – ja, då kommer den bekväme bokkonsumenten att välja att köpa eböckerna.

Självklart är det inte svårt att hitta de otillåtet spridda eböckerna, det är ju bara att googla. Men kan bokbranschen bara skapa köpvägar som känns minst lika enkla – och som för köparen känns säkra – så kommer vi att dra köpare dit. Ännu tydligare blir det här när läsplattorna med 3G är direktuppkopplade mot eboksbutiker. Då blir det otroligt mycket enklare att köpa eboken i nätbutik än att kanske via USB-kabel plocka över boken från datorn.

Vi kan förstås även i fortsättningen på juridisk väg försöka stoppa otillåten spridning. Men jag tror mycket mer på en positiv hantering. För om vi skapar enkla köpmöjligheter och håller en låg prisprofil, så kommer de bekväma konsumenterna att välja denna väg att fylla sina läsplattor. Och det är de bekväma konsumenterna som är den stora köpmarknaden. Den yngre generationen har aldrig tillhört de stora bokköpargrupperna, och när de blir äldre så är det som sagt den mänskliga bekvämligheten som träder in.

Att det bara är den yngre generationen som laddar ner otillåtet spritt material är i och för sig en myt. Det sker i alla möjliga åldrar – och av alla möjliga skäl. Det finns säkert de som till och med gör det i ren protest, t ex mot att olika mellanhänder tjänar pengar på produkterna. Så det kommer alltid finnas skäl för vissa personer att inte använda sig av köpvägen. Men låt oss se till att det finns ett alternativ som ur konsumentens synvinkel upplevs som ännu bättre.

{ 9 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Dahn-Ola Olsson maj 1, 2010 kl. 19:22

När det gäller musik har jag inte laddat ner något alls sedan jag börjat prenumerera på Spotify;. När det gäller e-böcker så är jag kanske inte rätt person att fråga då jag gillar böcker i sig; Lisa Marklund lär ju aldrig komma i ett Hedbergband som ser snyggt ut i min bokhylla.

Kjell Åke Hansson maj 1, 2010 kl. 19:44

Mattias, jag tror du har helt rätt i ditt antagande och i den bakomliggande strategin. Bekvämlighetens triumf, för att nu tala med Lasse Svanberg! Det som är bekvämt, säkert, buggfritt och ”officiellt” kommer alltid att var attraktivt. Utvecklingen finns ju redan där vad gäller musik – jag laddar aldrig ner något annat än köpt musik från Itunes!
Dessutom tror jag att vi som är en äldre potentiell kundkrets har lättare för att acceptera och förstå att producenter måste tjäna pengar för att kunna producera mer – vi tycker helt enkelt att det är ett jyste system att förlag dukar fram det litterära smörgåsbordet åt oss och vi vill inte för en sekund gå in och sno godbitarna.
Vi väljer bort böcker, vi köper inte allt förstås. Men det vi vill ha är vi nog beredd att betala för, eftersom vi vill ha mer och mer och mer… :-)

Mattias B maj 1, 2010 kl. 19:48

Dahn-Ola: Jag tror också att tjänster som Spotify och butiker som iTunes Store har inneburit att allt fler väljer dessa enkla alternativ istället för att hitta otillåtet spridd musik. Det finns säkert statistik på det. På digitala filmfronten tror jag inte att vi ännu har kommit lika långt. Och på eboksfronten har vi alla chanser i världen att hjälpa till att styra utvecklingen på rätt håll, eftersom marknaden ännu är så ny.

Mattias B maj 1, 2010 kl. 19:51

Kjell Åke: Intressant att höra din välformulerade åsikt! Tack!

Ulf Hedlund maj 1, 2010 kl. 23:48

Bekvämt är en faktor som också omfattar tillgänglighet. Det ska vara lätt att hitta det man vill ha och sedan ska det vara lätt att köpa (och använda).

Jag tror inte att den yngre generationen är ovilliga att betala men det man betalar för får inte ha några nackdelar jämfört med piratversionen.

Min son muttrar ofta över spel han köpt som fungerar SÄMRE än piratversionerna eftersom kopieringsskydden i sig ställer till problem.

I det läget blir den bekväma lösningen att hämta piratversionen som inte innebär några inskränkningar i användandet.

Jämför med köp-DVD där man måste plåga sig igenom 10 minuter av antipirat-meddelanden och trailers för andra filmer innan man kan börja se den film man betalat för. Den nedladdade piratversionen startar direkt.

Så ja, bekvämt vinner, men det måste hålla hela vägen.

Daniel Åberg maj 2, 2010 kl. 15:03

En viktig sak att poängtera om och om igen – vilket Ulf redan varit inne på – är att det måste bli VÄLDIGT bekvämt för potentiella köpare att handla, för att de ska överge gratisalternativ. Branschen, oavsett om det är musik-, film- eller bokbranschen, försöker alltid poängtera hur krångligt och osäkert det är att ladda ner piratade versioner av deras produkter, men faktum är ju att det fortfarande nästan alltid är de lagliga alternativen som är krångligare, samt att de produkter som erbjuds att köpa oftast är kvalitativt sämre än de som ligger ute på fildelningsnätverken. Det måste ändras, annars blir det aldrig någon ändring.

Mattias B maj 2, 2010 kl. 16:08

Ulf & Daniel: Jag håller med er båda. Det ska vara så där enkelt och bekvämt som det oftast verkar vara på film, när regissören inte kan lägga en minut på att personen sitter och letar. Det ska vara intuitivt och ögonblickligt.

Jenny Forsberg maj 2, 2010 kl. 18:06

Jag tror på bekvämlighetsteorin med två modifikationer:
1. Jag skulle inte göra ett lika självklart likhetstecken som du har gjort mellan ung = har inga pengar, och äldre = har pengar, även om du förstås har rätt i att ålder och inkomst ofta har ett samband.
2. Jag tror att man måste lägga till en moralisk aspekt också.

Om jag går till mig själv; jag har haft rätt ojämna inkomster genom åren: under perioder när jag har dragit in bra med pengar har jag inte tvekat att göra det bekvämaste i alla lägen och skulle glatt betala för att slippa lägga en enda sekund extra på att hitta en bok. Men under perioder med mindre inkomster har jag varit beredd att lägga tid på att leta upp saker på egen hand. Fast i fallet med böcker på nätet kommer den moraliska aspekten in och jag skulle snarare kolla om den finns att låna som e-bok på bibblan.

Mattias B maj 2, 2010 kl. 18:59

Jenny: Du har rätt – att bara göra åtskillnad utifrån ålder är att förenkla för grovt.
Vad gäller den moraliska aspekten så valde jag att inte ta med den i den här teorin. Moralaspekten har diskuterats väldigt mycket när det gäller otillåten spridning och jag ville mest peka på hur andra faktorer också påverkar valet mellan att ladda ned det otillåtet spridda eller att köpa. Men ur en bredare synvinkel spelar förstås den moraliska aspekten stor roll.

Lämna en kommentar

{ 3 trackbacks }

Föregående post:

Nästa post: