Som vanligt i framtiden

av Mattias B den 16 juli 2009

Att sia om framtiden är nödvändigt. Inte för att vi tvunget har rätt i våra gissningar, utan för att diskussionen som initieras oftast tar oss ett steg vidare. Ett gott samtal föder alltid nya tankar och idéer och det finns inget så främjande för kreativiteten som att faktiskt tvingas formulera i ord vad man egentligen tycker och tror. Ett bra exempel på detta är den serie inlägg som gjorts av olika bloggare under den senaste veckan med bokens framtid som gemensamt tema.

Det började i en röd liten stuga mitt under pågående Hultsfredsfestival. Media Mötesplats Malmö arrangerade ett seminarium med bortåt tjugo kunniga människor från musik- och mediebranschen. En bloggstafett tog sedan vid och först ut var Johanna Ögren på Bokhora. Hennes inlägg All books ever written blev ett utmärkt avstamp för den kommande diskussionen och hennes frågor pekade på ett antal kärnpunkter i utvecklingen. Vad händer egentligen med bokbranschen när all världens litteratur blir tillgänglig i våra datorer? Vilka möjligheter uppstår? Vad innebär det för de människor som på ett eller annat sätt livnär sig på böcker?

Frågorna är förstås många. Att sia i vår tid är lika mycket att ställa frågor som att komma med kvalificerade gissningar. För i motsats till Nostradamus siar man idag sällan ensam. I skrivande stund finns det 86 kommentarer till Johannas inlägg och det är riktigt hög kvalitet på de flesta av dem. Antalet personer med insikt och klokskap är glädjande stort.

Stafettpinnen från Hultsfred har därefter tagits över av musikforskaren Daniel Johansson som i inlägget Impulsekonomin och det hudomslutna jaget skriver mycket initierat om framtida affärsmodeller, tillgänglighet och förändrad syn på integriteten. Grundläggande aspekter som förändrar vår syn på mediekonsumtion och som kommer ligga till grund för en förändrad bokbransch. Inte en raserad bransch, bara en totalt förändrad.

Bloggstafetten har sedan fortsatt med professor Bo Reimer som diskuterar hur framtidens begränsningar i tillgänglighet kan te sig på copyrightområdet och hur detta måste anpassas för att inte hindra kreativt skapande. 

Och nu senast har stafetten gått vidare till Sofia Mirjamsdotter – dvs bloggaren Mymlan – som i inlägget Upphovsrätten är inte en naturlag tar ner teorierna på ett mer handgripligt plan och frågar sig om författare kommer kunna försörja sig på bokskrivande i framtiden. I min roll som förlagsperson och med daglig kontakt med författare var nog Sofias inlägg det som hittills har rört om i min hjärna mest. Jag vet ju att många fildelningsvänner kritiserar upphovsrätten med liknande termer, nästan lite slentrianmässigt och jag blir mest trött av att höra det, men i det här inlägget anar jag att framtiden faktiskt kommer att skilja sig från hur saker och ting ser ut idag. Jag är inte beredd att genast acceptera det, jag är på intet sätt omvänd. Men jag kan inte helt blunda för den eventuella utvecklingen. Jag inser att framtiden inte är som samtiden. Och det beror inte på något så simpelt som att vi inte vill betala för oss, utan snarare på en förskjutning i hela vår syn på samhället och oss själva. Vi kan i nuläget gilla det eller ogilla det, men vi kommer som grupp att gradvis förändras. Vad som mitt i allt detta händer med just författare och bokbransch återstår att se. Jag tänker självklart försvara den bransch jag jobbar i med näbbar och klor – jag har jobbat tillräckligt länge i förlagsbranschen för att ha sett de goda sidor som utgör dess inneboende kraft – men det måste ske på ett sätt som tar hänsyn till just den förändring som kan tänkas ske.

Så långt inläggen i själva bloggstafetten. Flera andra kunniga bloggare har också kommenterat diskussionen. Daniel Åberg har skrivit ett antal inlägg på sin egen blogg – bl a om hur morgondagens eböcker kan komma att te sig. Även Jonas Mosskin, bisonblog, Isobel Hadley-Kamptz, Jenny Eklund, En annan sida och E-boksidan skriver om utvecklingen av eböcker och läsplattor. Josefine Hådell funderar på hur vi kommer att koppla av i framtiden, om detta går att göra med läsplattor på samma sätt vi kan göra med pappersböcker. Och Joakim Jardenberg bevakar den pågående diskussionen med uppdaterade rapporter och har även ställt frågan vem som egentligen tjänar pengar på upphovsrätten.

Och det har säkert hunnit tillkomma fler som kommenterat den pågående diskussionen. Det som är spännande är att samtalet är så stort – om vartannat framtidsteoretiskt och nästa-vecka-praktiskt. Och för min egen del att jag lär mig så enormt mycket. Jag har visserligen jobbat i förlagsbranschen i femton år, men ingen människa kan veta allt – alla har vi våra specialkompetenser och begränsningar. Jag sörplar därför i mig alla tänkvärda åsikter och kunskaper. Jag hoppas att jag är ganska flexibel och öppen i denna diskussion. Det jag tror mig veta idag behöver inte nödvändigtvis vara en sanning imorgon. Men jag känner att jag bara kommer att stå och stampa om jag inte aktivt deltar i samtalet. Därför tänker jag närmaste tiden dela med mig av mina tankar om alltifrån eboksutvecklingen till bokförlagens existensberättigande. Ni behöver inte gilla mina tankar, men kommentera dem gärna. Jag är beredd att rucka på mina åsikter om jag får bra motargument. Det ska bli spännande att se vad vi kommer fram till. Det förlag jag jobbar för, Piratförlaget, är på många sätt en mycket flexibel organisation med snabba beslutsvägar och jag har inget emot att implementera goda idéer där. Det jag skriver här på bloggen är visserligen inga officiella uttalanden från Piratförlaget, men såsom en del av förlaget (och som dess eboksanvarige) är jag också rent praktiskt en del av dess utveckling mot framtiden.

I nästa inlägg ska jag börja sia om framtiden. Hur kommer den att se ut när det gäller böcker, läsande och bokbransch? Vad kommer att bli – som mr Jim säger i gamla Canon-reklamen – ”som vanligt i framtiden”?

{ 19 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Monica O Kolkman juli 17, 2009 kl. 8:55

Visst ska det bli spännande att se hur det utvecklar sig.
Eboken kommer att slå igenom, men bara om det som Daniel Åberg säger i sitt inlägg blir ”superenkelt”.
Upphovsrätten är en knepigare fråga.

Men jag tror nog att författarna kommer att tjäna pengar på sitt skrivande i framtiden också. Frågan är dock om förlagen och bokhandlarna kommer att tjäna så mycket.

Mattias B juli 17, 2009 kl. 10:29

Monica: Att eboken slår igenom, därom råder ingen tvekan. Fredrik på Bisonblog redogör ju för hur ofta han faktiskt ser folk med en Kindle på bussen eller tåget i USA. Och finns det i USA idag, så finns det i Sverige imorgon. Det tror jag är en ofrånkomlig utveckling, som jag gärna stöttar. Vad gäller pengatjänandet så tror jag att gamla principen om tillgång och efterfrågan kommer att lösa problemet. Jag ska dock fundera vidare på hur man rent praktiskt kan ta itu med den frågan. Förlag och bokhandlare kommer förmodligen också att kunna tjäna pengar – ovisst dock hur mycket – men deras respektive verksamhet måste i så fall anpassas till en ny verklighet.

Monica O Kolkman juli 17, 2009 kl. 12:50

Tror också att det är en ofrånkomlig utveckling, och tycker det är spännande.

Bara man inte får något itunes-syndrom. Man vill inte ha en läsplatta som inte fungerar med alla program.

Priset är ett annat intressant diskussionsämne.
Nu ska jag klaga lite hos förlags-Mattias.
Böcker är DYRT. Få människor köper inbundet, utan väntar tills boken kommer i pocket eller går till biblioteket (båda något som författaren tjänar lite på). Eller man lånar av kompisen (fildelning…)

Musikbranschen, som ju har kommit längre rent tekniskt, säljer fortfarande CD för över 150 kr, något som jag tycker är alldeles för dyrt.
Att musik och mp3 böcker fildelas har givetvis mycket med priset att göra.

Alltså, jag köper inte en ebok för 100 kr om den finns att läsa på Elib (i alla fall Pirats böcker, ni är duktiga att lägga ut på Elib). Inte heller en Mp3 bok för ännu mer. Som konsument tycker jag att en digitalt nedladdad bok inte borde kosta mer än en pocket.

Mitt ideal i framtiden är att priserna skulle pressas därför omkostnaderna går ned (på grund av att boken inte trycks och fysiskt distribuseras) och att fler författare skulle nå ut till Läsarsvensson.

Mattias B juli 17, 2009 kl. 13:21

Monica: Det är mycket möjligt att vi får läsplattor som inte fungerar med alla program. Men jag tror att det bara är en tillfällig övergång. Vilken teknik som än tillämpas kommer utvecklingen ändå sakta men säkert gå mot användarvänlighet. Det är helt enkelt ett effektivt framgångskoncept. Visst kan företag i stark ställning driva igenom teknik som mer är till fördel för dem själva – speciellt ur konkurrenssynpunkt – men det kommer alltid uppstickare som ser möjligheten att erbjuda köparen något mer, dvs mer användartillvända produkter.

Du får gärna klaga hos förlags-Mattias. Det är delvis det som den här bloggen är till för. Vi är långt ifrån framme vid slutpunkten i prisförändringen på eboksmarknaden. Från Piratförlagets sida sänkte vi nyligen det rekommenderade utpriset för våra eboksnyheter från tidigare ca 119-129 kr till nuvarande ca 99 kr. Vi ville göra en markering att vi är beredda att dra vårt strå till stacken för att göra eboksmarknaden mer attraktiv, speciellt för de ebokstillverkare som vägrar ha Sverige som säljmarknad (såsom Sony).
Priset 99 kr är dock bara vårt nyhetspris. Vi tillämpar aktiv prissättning och sänker våra ebokspriser till motsvarande pocketpriser, dvs ca 39 kr om vi tar Adlibris som exempel, i samband med att originalböckerna ges ut i pocket. Vår låga prissättning är vi än så länge ensamma om i Sverige, men jag hoppas att fler förlag följer efter. Och jag är väldigt nyfiken på vad Bonniers tänker göra med sin ebokssatsning – de ligger i startgroparna för något stort. Åtminstone av deras nya författaravtal om digitala rättigheter att döma.

Jag håller med om att inbundna böcker är dyrt och jag väntar själv ofta tills böcker kommer som pocket, såvida det inte är absoluta favoritförfattare som jag inte vill vänta på. Dock är inte inbundna böcker särskilt dyrt om man jämför med andra nöjen – vill man ha tio timmars underhållning så kostar det oftast mer än en hundring vad det än handlar om för typ av underhållning.

Att ha sänkta omkostnader som skäl för prissänkning tror jag dock inte på. En inbunden pappersbok kostar ca 10-20 kr/st att trycka och distributionen kanske stannar vid ytterligare ca 10 kr. Så med runt 30 kr som prissänkning på eböcker jämfört med pappersböcker kommer vi inte så långt. Däremot finns det andra skäl att sänka ebokspriset, speciellt om man jobbar fram helt andra affärs- och betalningsmodeller. Och det är den utvecklingen som vi jobbar hårt med nu, för Piratförlagets del i nära samarbete med eboksföretaget Elib.

Magnus N juli 17, 2009 kl. 14:40

Citat:
”Vad gäller pengatjänandet så tror jag att gamla principen om tillgång och efterfrågan kommer att lösa problemet.”

Här är det inte självklart att det löser problemet, det kan skapa problem också.
Att t.ex. bokhandlare skulle tjäna pengar också är inte lika självklart. När det gäller bokbranschen så går de ibland helt emot alla principer. När alla andra branscher får en otrolig efterfrågan på en produkt så brukar man ofta se en höjning i pris. Men inte bokbranschen. När sista Harry Potter-boken släpptes ville hela jordens befolkning ha ett eller två exemplar. Och alla hade betalat hur mycket som helst för att få den – vad gör då bokbranschen (med nätbokhandeln och livsmedelskedjorna i spetsen)?
Jo, de sänker priset!
Mycket märkligt.
Fanns det en bok som bokhandeln äntligen hade möjlighet att tjäna pengar på så var det denna.
Men tyvärr så satt det någon i livsmedelsbutikerna och tänkte ”… om vi sänker denna till några kronor under(!?) f-priset, så kanske vi kan få in fler kunder.”
Fler kunder till att köpa vad då? Mer mjölk?

Att förlag kommer att tjäna pengar på e-boken tvivlar jag inte en sekund på. Men att bokhandeln skulle göra det är inte alls självklart. För att över huvud taget kunna sälja e-böcker så krävs det att boklådorna har en webbshop. Kunderna lär inte komma in i butiken och be att få den senaste av Grisham laddad på sin läsplatta. Utan webbshop, ingen försäljning av e-böcker.
Detta tror jag är ytterligare en orsak som kommer bidra till att fler boklådor försvinner.
Bokhandeln måste hänga med denna utveckling. Även om de flesta som kanske är de kommande ebokskunderna känner sig ovilliga att resa sig ur fåtöljen för att få tag på en ebok så bör möjligheten att få tag på eböcker i bokhandeln finnas.
Dels för bokhandelns överlevnad och dels för en större spridning av eboksutbudet.
Bokhandeln bör kunna tillhandahålla eböcker för att hjälpa de kunder som vill ha personlig hjälp med tekniken. Personligen vill jag i min bokhandel gärna erbjuda detta, vi vill sälja både vanliga böcker och eböcker. Till ett bra pris.

Hoppas att min gnällfaktor inte var för hög? :-)

hälsningar Magnus

Monica O Kolkman juli 17, 2009 kl. 15:10

100 kr låter rimligt för en ny ebok, när en ny inbunden kostar runt 150 kr. Jämförelsevis.
Och att sänka till motsvarande pocketpris när boken kommer i pocket.

Men det blir väl, som Magnus N är inne på, bokhandlarna som får problem om de inte hänger med i svängarna.

Mattias B juli 18, 2009 kl. 12:01

Magnus: Jag uppskattar ditt gnäll, eftersom det ändå känns som ett konstruktivt gnäll. Att sura över utvecklingen och försöka motarbeta den är lönlöst. Resistance is futile. Att den fysiska bokhandeln kommer få problem – och redan har det i konkurrens med nätbokhandeln – är ett faktum. Och därför var mitt generaliserande uttalande om att allt löser sig med tillgång och efterfrågan ganska dumt, om man ser till just bokhandlarnas situation.

Det är ett komplext ämne och jag återkommer säkert till det i kommande inlägg och utvecklar mina tankar. Men vi kan börja med några idéer. I takt med att eboken vinner mark kommer pappersboken sakta men säkert gå ned i försäljning. Vi kan inte läsa hur mycket som helst. Däremot kommer inte varje köpt ebok att motsvara en pappersbok färre såld, eftersom impulsköpen på eböcker kommer att vara större än för pappersböcker, tack vare den snabba tillgängligheten. Så vi kommer totalt att köpa fler böcker, också i takt med att ebokspriserna sjunker. Detta förutsatt att vi pratar om exemplarförsäljning och inte, som många förutspår, ett abonnemangsförfarande för att få tillgång till eböcker. Men vi går inte in på det spåret nu.

Jag tror att skönlitteratur och textbaserad facklitteratur kommer funka som eböcker. Och all sorts referensverk där man kan utnyttja ebokens digitala möjligheter till utvidgning av bokens ramar genom bilder, filmsnuttar, korsreferenser och gudvetvad.

Vad är det då som kvarstår? Jo, främst presentböcker. I takt med att eboken blir populärare kommer pappersboken att öka rejält i status som gåva. Kanske inte skönlitteraturen, om mottagaren uppfattar det som ett gammalmodigt sätt att läsa. Men riktigt vackra bokverk – helt enkelt prylar som känns äkta – blir än mer uppskattade att ge bort. Ungefär som den gamla devisen att ”ett brev betyder så mycket” – idag gör det verkligen det, jämfört med att få ett mejl. Tänk, ett äkta brev! (Och då menar jag inte räkningar och sånt.)

Och här har fortfarande den fysiska bokhandeln ett övertag mot nätbokhandeln. I vårt moderna samhälle har vi lärt oss att det är lätt att få tag på varor inom bara någon timme. Vi har oftast inte tid att vänta. Affärer har öppettider som passar våra behov och utbudet är stort om vi tar oss till närliggande köpcenter. Att köpa presenter är ofta svårt, men en central del av många umgängesformer. Presenter måste också finnas i olika prisklasser, för att passa alla sorters situationer. I takt med att det egna läsandet övergår till digital form, måste fysiska bokhandlare i första hand prioritera de kunder som är på jakt efter presenter till andra. Och bokhandeln måste tänka efter hur de ska konkurrera med blomsterhandeln, Duka och Lagerhaus – alltså inte hur de ska slåss mot nätbokhandeln.

Jag vet inte om det blir tillräcklig lönsamhet i detta, men det är kanske den vägen utvecklingen kommer att ta. Det gäller dock att även förlagen tar fram ännu bättre – och bokmässigt finare – produkter för bokhandlarna att sälja.

Att fysiska bokhandlare skulle tillgodose kunderna med eböcker kan möjligtvis fungera i en övergångsfas, men i förlängningen tror jag att det kommer utvecklas helt andra system för hur man köper eböcker. Där är jag t.o.m. tveksam om nätbokhandlarna kommer vara inblandade.

anne-marie körling juli 19, 2009 kl. 18:30

Oj då – Anne-Marie

Linda juli 20, 2009 kl. 8:00

”Det gäller dock att även förlagen tar fram ännu bättre – och bokmässigt finare – produkter för bokhandlarna att sälja.”

Det har jag också tänkt på, att man gärna vill ha snyggare böcker överhuvudtaget. Askungar te x är en fin bok utseendemässigt. Gärna fler sådana.

Men tanken att reducera bokhandeln till att bli en presentbutik tycker jag känns helt fel och då tror jag man biter sig själv i foten.

Bokhandeln kan vara en bra stark distributionskälla för böcker i framtiden om man vill, och skapar rätt förutsättningar. Tyvärr så skapas dessa inte av sig själv utan det är en kedja som hänger ihop av författare, förlag, distribution och försäljning/bokhandel.

Därför är det bra att tala med varann :-)

Mattias B juli 20, 2009 kl. 8:28

Glad att du gillar Askungar-utseendet! Redan under våren gjorde vi liknande med Steffen Jacobsens ”Passageraren” och även Unni Lindell/Fredrik Skavlans Mystiska Milla-böcker. Det är bra mycket dyrare rent produktionsmässigt, samtidigt som vi är lite lustiga och sätter ett lägre f-pris… Men det är ett test att försöka hitta nya format och tilltalande prisnivåer. För just ”Askungar” tror jag att det kommer bidra till att fler kunder i bokhandeln plockar upp just den boken.

Bra att ni inte vill reduceras till presentbutik. Men precis som för förlagen, författarna och de andra aktörerna på marknaden kommer ingenting positivt att hända om man inte själv är med och påverkar situationen. Det går inte bara att sitta och vänta på att någon annan ska ta initiativ. Det roliga är dock att man kan vara hur liten aktör som helst på marknaden, men ändå få en betydande roll i utvecklingen, om man faktiskt har idéer. Om ni tänker till på Billingska, så lovar jag att vi tänker till här på Piratförlaget.

Jag är också glad att du inte håller med mig i mitt siande. Om alla håller med så har vi redan gett upp för en oundviklig framtid. Men med vissa ingrepp redan nu så kanske vi kan ändra på förloppet. Inser att det lätt blir lite Terminator-intrig över de här tankegångarna…

Magnus N juli 20, 2009 kl. 13:47

Här är lite tankar från Billingska angående försäljningsledet av eböcker och bokbranschens framtid.
Eventuella likheter med musik/CD/skivbranschen är fullt medvetet.

Först gav jag den ”nya” typen av kund, ebokskunden några tankar. Vem är detta? Ung? Gammal? Man? Kvinna? Jag tror det kan vara allt av ovanstående. Men det är en ung/gammal/man/kvinna som brukar läsa. De som inte läser i vanliga fall kommer inte att köpa en läsplatta bara för nyhetens behag.
Alltså: en redan läsande och därför pappersboksköpande kund.
Om en sådan kund köper en läsplatta kommer han eller hon sluta gå i bokhandeln? Självklart inte. Kommer han/hon ha med sig sin läsplatta var han/hon än går? Självklart inte.
Så vad händer då när vår presumtiva ”typiska” eboksläsare kommer in i bokhandeln? Han eller hon tittar på alla nya böcker som han/hon brukar göra. Och kommer naturligtvis hitta något nytt som han/hon vill ha. Men denna gången till sin läsplatta. Som han/hon inte har med sig. Men han/hon kommer ju ändå fram och frågar den vänliga bokhandlaren.

”Boris Akunins ”The State Counselor” .. Har ni den som ebok?”

”Självklart, både den och den nya ”The Coronation”” svarar den vänlige bokhandlaren och trycker ut ett bevis/kvitto/kod på ”The State Counselor” som kunden kan knappa in i sin läsplatta för att få fram boken när han/hon kommer hem.
(Tänk laddningskvitto/bevis till kontantkort till mobiltelefoner fast en eboksvariant.)

Den vänliga bokhandlaren fortsätter: ”Har du förresten läst Akunins serie om nunnan Pelagia? Det finns tre stycken: ”Pelagia and the White Bulldog”, ”The Black Monk” och nu den nya ”Red Rooster”. Fantastiskt bra. Akunin förnekar sig inte. De måste du ha och du vet väl att när du köper två e-böcker så får du ett gratis smakprov på de 50 första sidorna på en valfri ebok. Om du tar den senaste Akunin boken med Fandorin, ”The Coronation” tillsammans med ”The State Counsellor” så kan du prova på den första boken om nunnan Pelagia också.”

”Nej, den serien kände jag inte till. Jag vet ju hur bra Akunin är så jag tar och köper alltihop. ”The State Counsellor” och ”The Coronation” med Fandorin och de tre böckerna med nunnan Pelagia. Allihopa som ebok tack.”

”Det är ordnat” säger den vänlige bokhandlaren och ger kunden kvittona med koderna till 5(!) eböcker som kunden kan knappa in i sin läsplatta senare (eller direkt om det finns mobilkoppling som den tyska TXTR-läsplattan).

Detta lilla scenario belyser ett par viktiga saker.

1. Kunden vinner på det: hittar nya titlar som han/hon kanske inte hade hittat annars. Kunden har betydligt fler kanaler att skaffa eböcker på: alla boklådor och inte bara en handfull internettjänster. Kunden kan handla eböckerna när köplusten verkligen finns.

2. Bokhandeln vinner på det: En fortsatt försäljning av böcker, pappers eller elektriska ser till att teoretiskt sett alla boklådor kan fortsätta existera.

3. Förlagen vinner på det: Fler försäljningskanaler har ju alltid varit av intresse från förlagens sida (även om det tidigare har tagit sig märkliga uttryck – hörde jag livsmedelsbutiker? ”Var finns böckerna?” ”Borta bredvid blöjorna!” )

Ett sådant här scenario med bibehållandet av de traditionella försäljningskanalerna tror jag skapar synergieffekter.
Synergieffekter – ett bra ord, inte sant?
Och vad gäller de tekniska aspekterna i exemplet, med en typ av kvitton/koder/bevis så tror jag att det är fullt möjligt. Men det överlämnar vi till de tekniskt ansvariga …

Magnus N,
Billingska Bokhandeln

Mattias B juli 20, 2009 kl. 13:59

Magnus: Jäklar i det! Det där var ett intressant resonemang! Man gör bokhandeln till lite mer ett showroom, där de bokhandelsanställda är själva kärnan i verksamheten. Därmed kan bokhandelsutrymmet minska i yta – det behövs inte lika stora lager längre, eftersom så många kunder köper digitalt.
Jag är på gång att i huvudet formulera en idé om hur framtidens eboksmarknad kommer att se ut. Om du inte har något emot det kommer jag referera flitigt till din kommentar när jag publicerar mitt inlägg.

Magnus N juli 20, 2009 kl. 15:35

Hej Mattias!

Glad att du fann resonemanget intressant. Precis som du efterlyser jag diskussioner kollegor emellan.
Referera på! Glad att kunna stå till tjänst.

Den vänlige bokhandlaren,
Magnus,
Billingska Bokhandeln

sofie juli 20, 2009 kl. 19:30

Mattias -vi ”pratades vid” i bloggstafetten. Detta var ett tankeväckande inlägg. Det förefaller som om förlagsbranchen ”decentraliseras” på ett sätt som blir ohållbart i längden, eftersom hela skrivprocessen blir uppstyckad och oöverskådlig. Intressant att se det hela från denna vinkeln. //Sofie

sofie juli 20, 2009 kl. 19:32

… ohållbart för alla, författare inkluderade, menar jag.

Jenny juli 21, 2009 kl. 13:17

Mattias – jag skrev min kommentar till dig inflätat i uppföljningsföljetongen i min egen blogg. Är van vid att det automatiskt skapas en trackback, men jag ser den inte här utan flaggar manuellt. Det här är alltså INTE fråga om skamlös besöksfiskning! :)

(Det är lite raljant och satt på sin spets på sina håll, men det jag menar är mest att jag tror att världen kommer att förändras ÄNNU mer, därför att vi själva kommer att förändras, och ställa andra krav/ha andra förväntningar.)

Magnus från Billingska: Mycket intressant scenario, jag gillar det skarpt. Jag tror också att det är den slags service som man kommer att vilja betala för, OM man nu skulle tänka sig en värld där tillgången så vida överträffar efterfrågan att det inte är på själva produkten (boken) man sätter pris.

Däremot tror jag att även den tjänsten kommer att digitaliseras och säljas på nätet – dels som en utveckling av den ”semantiska webben”, dels av rent ekonomiska skäl. Nätbokhandlarna konkurrerar ju idag med rejält lägre priser, och klarar sig fint på det. I framtiden måste också de nischa in sig på service och tjänsteförsäljning.

Personligen tycker jag att det är synd, känslan att stiga in i en BRA bokhandel är magisk. Med ”BRA bokhandel” menar jag en bokhandel med lite själ, där man kliver in i en stillsam atmosfär som stillar vardagsstress och inre brus för en stund. Snabbokhandlarna som börjar ploppa upp överallt nuförtiden gör ingenting för mig, faktiskt – DE konkurrerar nog främst med nätbokhandlarna, och då tror jag att nätbokhandlarna vinner på ren prisjämförelse.

Termen ”showroom” som Mattias skriver är intressant och leder tanken just till den där känslan som lockar mig att besöka fysiska bokhandlar. Sen gäller det bara att se till att besökarna också spenderar sin bokbudget i butiken. Och kanske är det så vid det laget att det inte finns nätbokhandlar å ena sidan och fysiska showroom-bokhandlar å andra sidan, utan att man går samman för att gemensamt täcka marknaden med produkter (böcker) och tjänster (sökhjälp/rådgivning och ”bokhandelsatmosfär”).

Spännande blir det att se vad som händer!

Jenny juli 21, 2009 kl. 13:33
Mattias B juli 21, 2009 kl. 21:43

Sofie: Tack för kommentaren! Redan idag ser vi att det finns alternativa sätt för författare att nå ut till läsarna och vi kommer säkert att få se ännu fler. Jag måste poängtera att det är en utveckling som jag inte har något emot. Det finns enormt många skribenter som har väldigt viktiga saker att säga eller är bra på att underhålla, och dessutom skriver helt okej eller ännu bättre. Men bokförlagen kan inte välja alla. För varje ny antagen författare tar man stora ekonomiska risker, ofta för flera hundratusen kronor per debutbok om man räknar in kostnaden för arbetstiden. Och många förlag hamnar i fällan att de antar för många böcker, vilket leder till att de måste anställa mer personal, vilket leder till att de tvingas ge ut fler böcker för att dra in pengarna som behövs till löner…

Tack vare smidiga vägar på nätet så kommer alltså fler författare att kunna verka utan att ha förlag i ryggen. Men det kommer funka bäst för dem som ger ut väldigt riktade böcker, med klart avgränsade målgrupper. Att på egen hand ge ut en bred roman med gott resultat, det kräver kreativitet och kunskap om sociala media.

Så framtiden kommer att rymma en större mix av olika sätt för böcker att färdas från författare till läsare. Men jag tror fortfarande att någon sorts organisationer som påminner om dagens bokförlag kommer vara nödvändiga för merparten av litteraturen.

Mattias B juli 21, 2009 kl. 22:05

Jenny: Jag är förtjust i dina tankar. Ska även kommentera lite mer inne på din blogg. Och jo, din trackback registrerades, men inte i det här inlägget utan i mitt inlägg ”Kaninen i hatten”. Men jag är bara glad att du passar på att skriva lite extra när du ändå är här. I den här diskussionen är all sorts länkar bara positivt – vi har så mycket nytta av varandra.

Jag tror att du har helt rätt i att vi kommer förändras mycket de närmaste decennierna. Större delen av Sveriges befolkning är t ex inte uppvuxna sedan barnsben med datorer.

Men det är inte första gången vi anpassar vår syn på oss själva i takt med tekniska landvinningar. Det räcker att gå drygt hundra år tillbaka och se hur telefonen fullständigt förändrade vårt sätt att kommunicera och umgås. Före telefonens genombrott var det fullständigt naturligt att man måste vara beredd på att få gäster när som helst på dagen, eftersom folk avlade visit, ibland bara för att få reda på någon enkel information. Den typen av visiter försvann relativt snabbt när telefonnätet växte. Samtidigt som kontakten med andra delar av landet ökade. Stockholm såg väldigt annorlunda ut 1910 jämfört med 1880. Det är bara vi i modern tid som inte kan se någon större skillnad på de olika decennierna kring sekelskiftet. Vi kanske tittar på gamla svartvita fotografier och noterar möjligtvis avsaknaden av bilar, och är vi lite observanta ser vi att männens höga hattar var högre på 1880-talet än 1910-talet (går man tillbaka till 1850-talet var de ännu högre). Men i övrigt är det bara ett svartvitt mischmasch, där vi har absolut noll koll på folks syn på sig själva.

Därför har vi så svårt att tro att vi själva skulle kunna förändras på bara några decennier. Men det går. Det har gjorts förut.

Lämna en kommentar

{ 4 trackbacks }

Föregående post:

Nästa post: