Den svenske eboksmarknaden - en fremdriftsrapport

av Mattias Boström 27 juli 2009

Akkurat nå snakker som mye om hvordan det svenske bokmarkedet vil se ut i fremtiden . Og i særdeleshet eboksmarknaden. Men for å flytte oss til der vi trenger å ta en rekke skritt på veien. Utvikling er en gradvis prosess, og hvis vi ikke ser på masse, kan konklusjonen bli helt gal. Derfor tror jeg denne gangen bare spekulere om det kommende året.

Vi begynner med situasjonen i USA

I USA er det anslått at Amazon e-reader Kindle 2 vil selge opp til én million eksemplarer dette året alene, delvis takket være en nylig prisreduksjon på $ 60 ned til $ 299. Innbyggere i USA Fredrik Var bekreftet i et blogginnlegg: "Her i San Francisco, ser jeg folk med Kindle i hånden nesten hver gang jeg reiser med tog eller buss." Fremdeles står eboksförsäljningen for mindre enn 1% av USAs totale bokmarkedet , men andelen er økende hele tiden.

Amerikanske trender og innovasjoner er vanligvis ganske raskt og enkelt å flytte over til Europa. Tenne tilfellet er imidlertid slik utvikling er ikke helt opplagt, i dagens situasjon. Amazon ønsker å bli forstått i tenne på det europeiske markedet , men nylig sprekke som en introduksjon til Tyskland fordi Amazon ikke enig med den tyske mobiloperatører. Kindle er helt avhengig av det faktum at automatisk og bygget for å være koblet til et mobilnett (via Amazon spesielle Whispernet ) og fylle ned bøkene du ønsker. Derfor er det både skjemmende og vanskelig - pluss ulovlig - å kjøpe en U. S. Kindle utenfor USA.

Vil Kindle til Sverige?

Jeg har ingen anelse om hvordan Amazon ser på en eventuell innføring av Kindle i Sverige. Kanskje det er planer og kanskje diskutere det alle allerede med svenske mobiloperatører. Men fokuserer formodentlig Amazon først og fremst i de store europeiske markedene enn den svenske, som fransk, spansk, og sannsynligvis ny rettssak med den tyske. I tillegg har Sveriges marked heller begrenset, så lenge bare om e-bøker tilgjengelig fra Amazon.

Hvorfor jeg snakker så mye om Kindle dersom de ikke selv ønsker å gå inn på det svenske markedet? Vel, bare som et eksempel på hvordan utviklingen kan plutselig plukke opp når en stor aktør går inn i en boblende marked og virkelig ta tak på den. Kindle er absolutt ikke den beste, hotteste og mest leservennlig e-reader på markedet, men av den enkle köprutinen og lave bok priser (vanligvis $ 9,99 for nye bøker), har Amazon laget et brukervennlig produkt som løser mange problemer for lesere, mens ikke føre til mye trøbbel. Og området er fantastisk - over 300 000 bøker, kan blader og aviser kjøpes gjennom tenne butikken på Amazon område. At Amazon har klart å bringe den amerikanske utgiverne av dette skyldes nok i stor grad til e-bøkene er låst til Kindle-format, og dermed vanskelig å spre videre.

Hva må skje i Sverige

Hvis det samme ville skje i Sverige, vår eboksmarknad sannsynligvis gå av. La oss få en slutt: Hva om 10000 titler på svensk - for det meste nyheter - var tilgjengelig for en knapp hund ring hvert gjennom en av de bokhandel spillere online, og tenker på det mens det var en ganske god e-reader for 2000-3000 SEK (eller enda billigere!) hvor du lett kan kjøpe og laste ned disse bøkene gjennom sin konto. Så jeg tror at vi i Sverige ville se folk med en e-leseren ved hånden ganske ofte når vi gikk med tog eller buss.

Hvor langt fra en slik utvikling er vi i Sverige?

  1. Utvalget av e-bøker. Eboksföretaget Elib har i dag nesten 2000 svenske titlene for kjøp, både fra store og små forlag. Blant de store forlagene i løpet av de siste seks månedene har gitt ut det meste av boknyheter deres også som e-bøker er Collins og Piratforlaget. Bonnierförlagen nesten helt mangler i nyhetene - men en endring er i gang.
    - Vi har ikke 8000 svenske titlene for å nå ovennevnte mål.
  2. Prisen på e-bøker. I dag er kostnadene ved en nylig utgitt bok fra Collins 160-170 SEK for kjøp på bøker, noe som er omtrent 10-20 SEK lavere enn papirversjonen. Eldre titler vil koste ca 90 kr. Dette er ikke en uvanlig pris nivå blant utgivere. Piratforlaget nye ebøker kostnaden av bøker 99 kr og eldre titler prisen er senket til ca SEK 40 når de er utstedt i paperback.
    - Flere utgivere må følge Piratforlaget eksempel for oss å nå målet.
  3. Lesere av et par hundre dollar. Prisen er ikke problemet, som vi trolig kommer snart. Og de billigste platene er allerede i prisklassen. Tilgjengelighet er tingen - det er fortsatt vanskelig å kjøpe en e-reader i Sverige.
    - Noen må være på en bred front for å begynne å selge e-boklesere i Sverige, men punktene 1 og 2 må også iverksettes for at det skal ha en innvirkning.
  4. Enkel tilgang til. Å kjøpe en eBook dag du går inn med noen av de ti nätåterförsäljarna som Elib samarbeider. Hvis du vet hvilken bok du leter etter, er det enkelt å finne fram til det litt vanskeligere å vite hvilket format som skal velge, og ganske lett å betale for seg selv. Hvis du ikke vet hvilken bok du ønsker å hjelpe forhandlere sidene ikke for mye å kjøperen rett - det er rett og slett ingen salg i dem.
    - Eboksbutikerna online må forenkles og bli lettere å navigere, mens behovet for å tiltrekke impuls kjøp.

Vi er et godt stykke fra målet ord. Men utviklingen kan gå veldig raskt hvis forlagene tør å satse på dette. En pysete holdning vil ikke føre noe sted. Vi kan ikke tro at ved bare å gå halvveis på noen av punktene - eller hoppe over ethvert punkt i sin helhet - kan nå et blomstrende marked i USA.

Det evige spørsmålet om teknikk

Eboksförsäljningen i Sverige har vært på konverterte og de som ikke ser teknologien som en barriere. Teknologi saker har vært viktige. Informasjon om hvordan du leser en eBok har vært en del av köprutinen.

Vi må slutte å informere om disse tingene. Ingenting med e-bøker kan oppleves som vanskelig. Bare trykk på en knapp og laste ned hva du ønsker og deretter trukket pengene på ens konto. I øyeblikket er det vesentlige i datamaskinen / e-reader / mobiltelefon og bare begynne å lese.

For å kunne stoppe teknisk informasjon må forstå de tekniske ulempe å bli eliminert. Den nye eboksformatet ePub er et skritt på veien. Elib ny CEO Johan Greiff har her en interessant oppgave å takle. Bare gjør eBok og eboksförsäljningen markedet premie. Jeg ikke lenger ønsker å høre om filformater på e-bøker. Samme med kopibeskyttelse, eller vannmerking - ingen av disse tekniske myskopyskogrejerna å legge til en bar til kjøperen og han / hun ikke må engang være klar over at de eksisterer.

Hva vil skje i fremtiden?

Allerede i høst, kan det skje en masse ting på eboksfronten.

  1. Serien. Bonnierförlagen har annonsert at denne høsten vil ha minst tusen titler digitalisert. Og i forlengelsen av, hele bakkatalogen tilgjengelig. I løpet av våren, gjorde de for at de har digitale rettigheter til en rekke bøker, hovedsakelig bakkatalogen titler de ikke lenger hadde rettigheter til. Tilnærmingen har blitt kritisert av både Writers 'Union og forfatter av print, men de har vært støttet av Forleggerforening. Som eksempelet Piratforlaget tror problemet eboksversionen av nye titler, samtidig som papirversjonen. Andre store utgivere som Collins og Natur & Kultur, planlegger store ebokssatsningar.
    - Med flere tusen ekstra titler til salgs, begynner vi å nærme de nevnte målene.
  2. Prisen. Hvor mye bør en ebook koste? Jeg tror prisene vil begynne å falle mot hundre patch snart. Å ta så mye penger for eboksversionen som papirversjonen er ikke lenger. Interessante kommentarer om dette i et intervju i svenske Bookstore . Argumentet er ikke så mye indirekte at utgivere ikke trenger å eboksversionen - trykking av en bok bare koster 10-20 € / ex - poenget er å finne et nivå som føles naturlig for et digitalt produkt. Innholdet, dvs. teksten, er den samme, men leseren forhold til boken er en annen når den ikke er i fysisk form. Med en tilstrekkelig lav pris, kan man også forvente et økende antall impuls kjøp, som meg, kjøper altfor mange apps til iPhone min selv om jeg så vidt bruke dem. Men de er så billig.
    - Rate Dette problemet vil være den enkleste sak å løse. Målet hundre for en nyhet, vil vi nå snart.
  3. E-lesere. Leserne inngangen på det svenske markedet, har jeg vanskelig å forutsi. I lys av Bonnier store satse på e-bøker akkurat nå, de har ingen løsning på en gang, som kan tenkes av et intervju i Dagens Nyheter nylig. Det synes ikke å være om et bud på en enkelt e-reader, men snarere å skape forutsetninger for en lukrativ svenske läsplattemarknad.
    - Hvis ingen e-boklesere vil være over hele linja som er utgivere ebokssatsning til ingen nytte. Men en måte jeg tror at Bonnier vil fikse dette - det kan godt gjøre hvis de har tenkt å bli en markedsleder i e-bøker.
  4. Enkel tilgang til. Bonnierförlagen som gjør en stor innsats på e-bøker må også ha den effekten at de gjennomgår salg. Hvordan kan nätbokhandlarna gjøre kjøpet enklere? Ikke minst, Bonnier-eide bøker. Vil den fysiske bokhandlere holde tritt med dette løpet? Eboksköpen vil bli gjort direkte i ebokläsaren (som i Kindle)? Og i form av enkel tilgang det er ikke den eneste e-boklesere som er kvalifisert. På en iPhone, kan du for eksempel installere programmet Stanza , en utrolig glatt eboksbutik. Så langt er det, med få unntak, ingen svenske ebøker i Stanza. Men det er nok bare et tidsspørsmål. Og det vil ikke bringe opp Stanza trygt opp en annen ebook reader for iPhone som inkluderer en svensk eboksbutik.
    - Her kan det enten være en stor krig om hvordan bøkene er solgt eller det er en enkelt skuespiller med en brilliant løsning tar mye av markedet. Imidlertid ville sannsynligvis ikke utgivere og forfattere komme inn i USA situasjon , hvor Amazon med sin kraft, i prinsippet, styrende prisingen helt.

Hvem skal styre utviklingen?

Angivelig Jeg legger stor vekt på Bonnierförlagen ebokssatsning - mengden av e-bøker som markedet plutselig utvidet med behovet for å betydelig endre. Bonnierförlagen føler seg fri til å handle rambukk.

Piratforlaget er forberedt. I prinsippet alle våre utslipp fra de ti årene vi har eksistert i salg i eboksversioner (over 150 titler). Nylig, skjærer vi prisene på våre nyheter, og vi bruker lang aktive prissetting, noe som senker prisene når et papir er utgitt som paperback bøker. Og vi er klare til å eksperimentere videre for å delta i å skape fremtiden eboksmarknadens forhold. Piratforlaget startet den svenske eboksmarknaden for nesten ni år siden, og med mindre Bonnier strategier reflekterer våre tanker om den svenske ebokmarknadens utvikling, er vi ikke redd for å rush det eller kontrollere det i en annen retning.

Jeg ønsker å se kopibeskyttelse, DRM, forsvinner og blir erstattet med vannmerking, alt for å gjøre det lettere for kjøpere. Men som jeg sa tidligere, er dette et rent forretnings-saken, og absolutt ingenting å knadde altfor mye. Vi finner en god løsning for de involverte og så vi snakker ikke så mye om det. Vi må komme bort fra teknologien stempel bøker. Fokuset må i stedet settes på markedet siden og viser hvor enkelt det er å kjøpe e-bøker.

Jeg eboksansvarig på Piratforlaget - og det bør jævla godt være en veldig interessant og morsomt år!

Så velkommen til å delta i diskusjonen, nå skal vi begynne å snakke om dette. Vennligst kommentar - å kritisere ting som høres gal og ros ting som føles riktig. Jeg trenger din hjelp for at dette skal bli virkelig bra. Merk imidlertid at vi denne gangen først og fremst holde seg til utviklingen i de kommende år / år. Jeg er fullt klar over at eboksmarknaden vil tjene vesentlig forskjellige i ti år, men at vi spare til en annen post.

/ Mattias Boström

kommentarer… läs dem nedan eller lägg till en } {13 kommentarer ... lese dem nedenfor eller legg til en }

BjarneBu 27 juli 2009 kl. 08:44

Svært klok og informative om store og et utfordrende tema. I Norge er vi deg omtrent samme situasjon som etterpå, så det kan være nyttig vær den SPRE diskusjonen løpet Landegren Sene og DELE erfaring inspirerer. En viktig forskning Kjell er den norske bokavtalen og fastpris SELV sa prisen elementet du utvilsomt viktig for Kindle suksessen. Vi har også momsfritak på papirbøkene i Norge, Mens det er uavklart om vi kan få tilsvarende for ebøkene, og da har vi en fôring i tillegg. Jeg, skrittet del av spres tingene på bloggen min, blant Annet dette om Kindle: http://gnf-blog.blogspot.com/2009/03/kronikk-i-dagbladet-pa-verdens-bokdag.html

Matthias B 27 juli 2009 kl. 09:11

Bjarne: Takk! Jeg har lest din artikkel fra 2007 nå. Jeg er veldig glad i divisjon din i de syv teser - og minst de første seks teser matche seg godt selv i Sverige. Kanskje fascinerer meg mest er at artikkelen er to år gammel. Det kunne like godt ha vært i stand til å være skrevet i dag. Men det er også noe som er symptomatisk for eboksmarknaden - vi har stått og trampet på nesten samme sted i nesten ti år. Og det er først nå, når vi kan se utviklingen i USA virkelig har tatt et gigantisk skritt fremover, som vi utgivere faktisk begynner å tro på eboksmarknaden selv. Vi har ropt "ulv! ulv "så mange ganger at vi er slitne. Men nå våkner vi til liv igjen og plukke opp våre visjoner og argumenter, og de er like gode i dag - samtidig som mer realistisk.

Sölve Cassidy 27 juli 2009 kl. 14:13

Kopibeskyttelse er viktigere enn forlagene ønsker å tro. DRM og andre former for "beskyttelse" er bare å be om trøbbel for de legitime kjøpere. Disse piratene vil alltid finne en måte å knekke beskyttelsen og legge ubeskyttet kopier for nedlasting. Derfor er det bedre å avskaffe DRM helt. Muligens kunne man tenke seg Social DRM, eller vannmerking, som ikke "ødelegge" produktet på samme måte. Selv om det kompliserer imidlertid salget.

Men jeg håper forlagene snart og innse at vi kan sette e-bok snøskred i bevegelse her i Sverige. Det vil sikkert bety mer salg av bøker og kanskje også en økning i å lese bøker!

Jeg lurer også på om en stor del av e-bøkene vil bli lest på mobiltelefoner, e-bok-leser programvare for iPhone og andre smarttelefoner. Bare for de som ønsker å lese på vei til og fra jobb, etc.?

Matthias B 28 juli 2009 kl. 18:11

Sölve: Jeg er helt enig med deg på begge punkter.

DRM bør avskaffes, rett og slett fordi det forårsaker problemer for brukerne. Alt som hindrer lesing når du har betalt for boken, er jeg imot.

Jeg har en iPhone, og selv om jeg ikke har lest noen eBok i det hele, jeg har i hvert fall begynt. Og du fort blir vant format - det er en så jevn maskin og jeg liker å samle flere aktiviteter til det.

Niclas Tamas 28 juli 2009 kl. 21:58

Hello!
Veldig interessant lesning! Men du state beautifies litt når de beskriver resten av bokbransjen og vilje til endring. Se Lasse Winkler historie i SVB.

Dessuten er jeg litt overrasket over at du tror at Kindle er e-leseren som vil dominere markedet. Jeg er overhodet ikke overbevist. Amazon måte å låse opp brukeren slik at kun bøker fra Amazon som du kan lese ikke er enig. I tillegg trakk de ikke returnere en e-bok nylig. Direkte fra kundenes e-lesere mens de sov. De har mye å bevise, selv etter at Bezos (som er en jævla fin fyr) halvhjertede unnskyldning.

Fremtiden, tror jeg stedet ligger i produkter som Plastic Logic. Og på åpne transparente løsninger. Men jeg tror ikke det er den svenske utgivere som vil bli fred i landet med dette. De er allerede for sent. Var ikke Piratforlaget å lansere lydbøker på våren på kortet med en USB-pinne som du kjøper i bokhandelen? Lar ikke akkurat moderne. Eller?

Markedet vil vi se e-bøker er basert på forlagenes bakkatalogen og forfattere som plasserer sine tekster via CC. Uten utgivere. Finn ut hvorfor.

Selv i dag løslatt 130 millioner arbeider under CC. Det vil være den dominerende formen, selv i svensk litteratur på 10 år. Og utgivere ikke forstår at det i dag er det ingen grunn til å tro at de vil gjøre det i morgen heller. Eller?

Matthias B 28 juli 2009 kl. 23:04

LEWIS: Takk for dine kommentarer! De satte fingeren på flere viktige punkter.

Jeg tror bransjen er villig til å endre dersom utgiverne kan se en gevinst i det. Hvis du ikke gjør, ville det være nok tid holde seg til den gamle så lenge som mulig. Men Google Books-avtalen har også ført mange utgivere har hatt en brann i baken til å gjennomgå sine digitale rettigheter - og når du er i gang kan du like godt ta et grep om et marked som snart vil stå der og banke på døren. Forutsatt hvordan det ser ut i USA - og det er det landet vi har en tendens til å trekke oppmerksomhet til når vi får se hvordan det vil se ut i Sverige i noen år.

Jeg var litt uklart med hensyn til Kindle. Jeg tror ikke i det lange løp er det den som vil være markedet, med mindre Amazon forbedres betydelig, og også gjøre noe med sine kunderelasjoner. Det jeg ønsker å vise på Kindle eksempel er hvordan et marked kan plutselig eksplodere. Og hvor er tenne / Amazon en svært viktig del. Jeg tror at Kindle vil fortsette å være markedsleder i USA i de kommende år - og sinn deg, utover det som strakk ikke min formue i innlegget.

Jeg håper virkelig at utviklingen av veldig mye bedre enn Kindle e-lesere, eller jeg vil personlig ikke være så ivrig etter å sette det meste av bokinköpspengar min på e-bøker. Plastic Logic typen er nok et skritt i riktig retning. Men jeg kan altfor lite om de siste nyvinningene til å våge meg til formodning om hvordan e-lesere vil se ut i så lite som fem år.

Jeg tror ikke at den svenske bokforlag er for sent. Det er ingen tog har gått bort fra dem. Snarere har det ikke vært vilje til å investere penger i et marked der ikke alle vilkårene eksisterte. Hva er poenget med å lansere en rekke bøker med mindre vi kan få til en fornuftig salg av e-lesere? Alle elementene må komme sammen. Vi som har gjort for å forsøke å selge e-bøker for nesten et tiår nå har lært at det ikke fungerer på noe element (for eksempel e-leserne) er tatt.

Som for Book2go (lydbøker på minnekortet med USB-adapter) er det enda et format i et bredt spekter av "medium format" som vi har testet de siste årene. Den ble introdusert for et år siden, rundt den tiden vi gikk ned til hit opp MP3-bøker på CDer. Piratforlaget innsats til lydbøker er gjort på flere nivåer samtidig: konvensjonell klassisk bokser av CDer (alltid inkludert en MP3-plate på kjøpet), mellom ulike formater (f.eks Book2go) og lydbøker for nedlasting. I den siste kategorien omfatter også f.eks strømmen variasjonene Storytel har. Om noen år den naturlige produktene som har falt veldig i salg, men inntil da kan vi tilby ulike versjoner av en rekke segmenter. Lydbok markedet, tror jeg på det hele vil oppleve en raskere bevegelse til det digitale markedet enn i tilfellet med e-bøker. Mest fordi bokupplevelsen for lytteren er den samme, enten du lytte til en CD eller hvis du har kjøpt en lydbok for nedlasting.

Jeg vil sette meg litt bedre i Creative Commons, men du har nok rett i at ikke-mellommann-salget vil øke. Imidlertid tror jeg - som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg i denne bloggen - det forlagenes rolle vil fortsatt være viktig. Jeg skal tenke litt mer før jeg tør å spå hvordan situasjonen vil se ut om ti år. Det vil være en blogg om det. Vet du forresten, hvis den amerikanske utgivere har begynt å ta CC i betraktning?

Niclas Tamas 29 juli 2009 kl. 12:55

Hei Mattias!
Takk for tilbakemeldingen din. De ga svar til undringar jeg hadde og uttrykt i min siste kommentar.

Vi er helt enig i at det er lydbøker som vil ta av først. Og jeg er overbevist om at det vil gi både novelle og følgesvenn eng betydelig løft. Akkurat som i Charles Dickens 'tid. På en måte er det en renessanse for litterær form. CD fortellinger ble først publisert i magasinet og deretter ble boken. I tillegg vil iPhone bli en dominerende aktør i dette markedet. Det er det i dag. Verden er mest e-boksläsare/lyssnare.

Som for forlagenes rolle, tror jeg de vil nedgang i innflytelse. Vi beveger oss raskt mot en post-digital samfunn der det er en overflod av kulturelle uttrykk. Felles for disse kulturelle uttrykk er at de flyter sømløst mellom digital og analog. Så en av fundamentene vil være ulike typer funksjonelle utvalg teknikker. Den eneste valget instrument tilgjengelig i dag (i prinsippet) for bøker utgivere publisering. Situasjonen vil endre seg raskt og ganske dramatisk.

Siden jeg er fullt klar over at publisering er å tjene penger. Og du trenger ikke endre forretningsmodellen eller utstedelse politikk, men troen på at den nye genererer penger.

Men, og dette er viktig, tror jeg vil at forfatterne mye bedre betalt for sitt arbeid i fremtiden enn flis forlagene vil dele i dag. Mellommenn vil i stor grad forsvinne. Og øker dermed forfatterens inntekt. Og nå trenger ikke å sende en konvolutt med en * rekord * med et manuskript til en utgiver i håp om å få publisert.

Publisering gjøres med en knapp hjemme på datamaskinen. Markedsføring tar tid, men ikke veldig mye penger. Og forholdet mellom forfatteren og hans lesere kan utvikles og fordypes på mange måter. Det er virkelig en spennende tid vi lever i. Og forfatterens rolle vil endre seg så mye at spørsmålet er om vi ikke trenger å finne et nytt konsept innen kort for de som velger å publisere seg selv på nettet.

Endelig CC og amerikanerne. Det er en livlig debatt om disse spørsmålene selvfølgelig. Men oftest forbundet med opphavsretten bransjer og halen av advokater.

CC er en modifisert opphavsrett som gir individuelle rettigheter. De forlot ikke til en slik utgiver. CC leveres i en rekke kombinasjoner. Og Google selv (Nicklas Lindblad på Forester Seminar i fjor sommer) mener at flertallet av alle kulturelle produksjonen vil skje i CC i 10 år. Kombinert med fullt utviklet tjenesteområder for eksempel forfatter blir dagens utgivere med deres struktur er i stor grad overflødig.

Takk igjen for interessante kommentarer!

Mattias B 1 august 2009 kl. 16:02

Niclas: Interessant diskusjon dette! Som for forfattere muligheter til å nå ut som vi allerede har sett utviklingen til nødvendigheten av forlagene har gått ned. Gjennom web-publisering og print-on-demand, er det nå måter å nå ut til mer enn den umiddelbare krets av venner. For å slå dette inn i en bedrift er ikke så lett, og vi er ikke der helt ennå. Selvfølgelig er det noen glimrende unntak, særlig hvis vi skal titte på det amerikanske markedet, men det er vanskelig å få samme effekt som et etablert forlag kan være med å skape.

Den flis som forlagene dele i dag er ikke på langt nær så små som mange synes å tro. Ser på kostnadene ved utgivelsen av en bok som gir utgivere dag mengden av tapsprosjekter, og de er fullt klar over dette. Dvs. tapsprosjekter for utgivere - forfattere er alltid beskyttet av en garanti. Men forlagene gjør det likevel for å bygge forfatterskap og dermed i fremtiden kunne få tilbake sine investerte penger. Og når du har nådd den posisjonen - det er en bestselgende forfatter - så kan det godt være at forlaget minst tjene så mye som forfatteren (en gevinst som fortsatt vil dekke alle faste kostnader selvfølgelig). Men hvorfor skulle de ikke få lov til å gjøre det? De har vært gjennom og gjort innsatsen - og ærlig, har forfatteren selv skrevet på kontrakten og godkjent av divisjonen. Jeg selv er mest glad i Piratforlaget betaling modell (50-50), men en fin royalty prosedyre kan også fungere godt.

Men hvis man ser på midd får fra bokens totale kostnaden ut av bokhandelen, så jeg forstår at som en forfatter kan tenke litt forvirret. Men mellommenn er ikke mellomledd mindre de får betalt. Og utgiver / forfatter kan velge ikke å selge boken gjennom bokhandelen. Da vil det selvsagt bli billigere. Men dessverre vil det bli vanskeligere å nå. Så hver mellomledd tilbyr noen form for service og behovet for å betale for.

Hvis forfatterne ønsker bedre betalt enn i dag, vil det være problemer. Muligens vil utskifting prosentandel av total prisøkning, men at prisene vil falle i den digitale navn utvikling, så den endelige summen vil sannsynligvis bli litt det samme. Med mindre du kan øke antall kopier solgt. Men du trenger å bety å nå gjennom støyen. Ved markedsføring - og det kan gjøres selv hvis du tror du er god på det og du har tid, eller gjennom en utgiver / institusjon som da ønsker å få betalt for denne tjenesten.

Hvordan endrer vi situasjonen, vil det i fremtiden være behov for noen form for mellomledd og co-produsenter. Og selv om nettverket åpner opp en rekke frivillige jobbet for gratis så det fungerer bare til et visst punkt - det vil være for mange som trenger deres tjenester.

Bare for avklaring om opphavsrett og CC. Opphavsretten overføres ofte til utgivere, holder det med forfatteren. I motsetning til forfattere og utgivere er enige om at forlaget skal ha utgivningsrätten av et verk.

Niclas Tamas 3 august 2009 kl. 19:31

Hei igjen!
Enig med. Interessant diskusjon. Saw dine innlegg i Ravenna, også. Retur løpet av uken. Lyrkonferens vært på siden siste fredag ​​og er nå venter på den siste konserten. 150 lyriker fra hele verden i orkesteret. Totalhäftigt!

Anders Borgström 10 august 2009 kl. 16:43

Thanks Mattias. Veldig lansert! Amazon har lykkes i det innenlandske markedet. Åpenbart! Stor bokutbud. Simple nyhetstjenester. Ingenting dribbel av innstillinger, konfigurasjoner, etc. ved å bruke dedikerte mobilnettet. Har du tenkt å tiltrekke seg de "vanlige" book-leser, kan ikke være noen tekniske hindringer. Det vil være som å skru på radioen om. Så kommer musikken. Betaling mekanismene er ok, men det bør være en smal sak. Firmaet Riidoo AB (www.riidoo.com) ble startet omtrent et år siden noen venner av oss i Lund mobile telekom ghetto med nettopp dette formålet. Lag e-bøker er lett å finne, kjøpe og lese. Vi har prototyper på plass for enkel eboksshop (www.riidoo.se / shop) og tenke oss å selge plater av forskjellige produsenter. Har etablert kontakter med Bookeen, forstyrret ikke Reader Plastic Logic m.fl.Dock prosessen som du helt riktig sier av dårlig tilførsel og ublu priser fra utgiverne. Uten litteratur, ingen business. Vi er opptatt av, men for dette og vil være i løpet. Blogger på http://contextelebooks.blogspot.com å få noen opinionen maskiner på hvordan vi ønsker å lese bøker i fremtiden. Jeg tror på e-leserne, men mest av alle tjenester bak dem. Enkelt, morsomt og rimelig, bør det være. Og så prøver vi å mase om bokläsandets sjel hele tiden, uansett hva det er. Hvordan utvikler vi gjøre det elektronisk? Jeg håper det kollektive i blogosphere vil hjelpe oss med.
Vil følge bloggen din med interesse.
Velkommen Anders

Matthias B 31 august 2009 kl. 13:28

Andrew: Litt sen svaret her (har vært borte noen uker). Interessant med dine planer eboksmarknaden. Jeg kommer ned til Lund for en stund (oktober sannsynligvis), så kanskje vi kan se og snakke litt om felles interesser.
/ Mattias

Anders Borgström 4 september 2009 kl. 13:38

Hei Mattias
Ønsker å møte og snakke om bøker. Gi meg beskjed på contextel@yahoo.se skal jeg ringe deg.

Hadde et blogginnlegg om re Collins eierskap i Elib går kveld. Ting begynner å ta form, føles det som.

http://contextelebooks.blogspot.com

Mattias B 6 september 2009 kl. 17:05

Andreas: Jeg er veldig glad for at Collins er nå partner i Elib. Dermed trengte Elib med felles forretningsfunksjon å bli veldig sterk på eboksmarknaden.

Legg igjen en kommentar

trackbacks } {4 trackbacks}

Föregående post:

Nästa post:

I samarbeid med City Network og Cloud by .