Udgiver eller forfatter - der tjener mest? Del 1: til stede

af Mattias Boström September 1, 2009

Hvem er den reelle anvendelse det meste af en bog udgivelse? Er det forfatteren, udgiveren eller nogen andre?

Lad os tage et eksempel. En typisk roman i bundne format har solgt (f-prisen) 140 SEK fra udgiveren, hvilket giver en målpris på 300 SEK i boghandler, men prisen er næsten aldrig ud. I stedet går det på måske 219 kroner i almindelig boghandel og ned til 179 kr. af nätbokhandlarna og stormagasiner.

Jeg er ikke god til boghandel økonomi, så jeg ikke ved, hvordan en god forretning forhandlere er rent faktisk gør. Mange boghandlere har naturligvis rentabilitet problemer. Kan nogen kender boghandel person til at forklare?

Det skal tilføjes, at forlaget ikke fik 140 SEK. Detailhandlere har i gennemsnit 15-20% rabat - siger 17% til et tal i vores beregninger - og jeg tæller også de såkaldte marketing tilskud, da en rabat.

Forfatteren får en royalty på f-omkostninger 140 SEK, der traditionelt er omkring 27%. Men der er ting, der reducerer royalties (fx lavere royalties på bogklub salg). Derfor, lad os sige, at forfatteren, i gennemsnit 23% i royalty. (Writers 'gebyrer angivet nedenfor, er bruttobeløb, før fradrag af sociale bidrag og skatter.)

Det betyder, at de 219 kroner - at bogen vil koste i boghandlen - fordeler sig således (tallene er afrundede): Forfatter på 32 SEK, 84 SEK udgiver, detailhandler 91 SEK (24 svenske kroner i besparelser og en 67 £ tillægsgebyr) og moms SEK 12.

Udgiver selvfølgelig nogle udgifter. Vi ser på de 84 kr. pr.

Romanen i eksemplet er en debut bog. Et oplag på 3000 eksemplarer giver derfor god mening. Lad os sige, at Bogen koster 17 SEK / ex presserende. 51 000 SEK betales til printere. Det er ikke så nemt at skabe interesse for debutanter ved blot at annoncer og købes kampagner, så vi er glade for at tilføje SEK 30 000 i markedsføringen. I stedet arbejder vi primært med at få anmeldelser og reklame for bogen. Vi trykker op forhånd kopier og sende gennemgang bøger. 10 000 for dette.

Men før vi er kommet så langt havde brug for en bog dækker, en pause (layout) af processkriftet, forfatter foto og korrekturlæsning. De fleste af disse tjenester køber udgiver fra freelancere. SEK 38 000 i alt dette kan lyde voldsomt, men der er markedspriserne.

Hertil udgiverens stykke arbejde med denne bog. Således, ingen faste omkostninger, men kun de timer, som udgiver, redaktør, salg, marketing og PR folk bruger om netop denne debutant roman. Mindst et hundrede timer, det drejer sig om alt, og en snittlön, siger SEK 25 000, så virker det 20 000 SEK (inkl. socialsikringsbidrag).

Bemærk, at jeg tager i ganske lav i forlagets udgifter - Jeg vil bare give dig et eksempel baseret på den lavest mulige indledende satsning.

Vi forventer, at forlaget betaler et gennemsnit på 5% af bogsalg i distributionsomkostninger.

Udgiver SEK 84 har således været delt på medarbejdernes løn / Freelancer 21 SEK, 18 SEK trykning, distribution 6 kr, PR / markedsføring 14 dollars og fortsætter med at udgiveren SEK 25.

(Trykkeriet cost / poster vil stige - 17-18 kr. - fordi vi kan sælge op til 2800 eksemplarer af oplaget på 3000 eksemplarer, mens resten anvendes som en juridisk depositum for at inkludere en forfatter og korrekturlæser.)

I dette eksempel, hvorfor forfatteren i alt 90 160 SEK og udgiver 69 432 SEK. I modsætning hertil var der kun 2 000 solgte eksemplarer af oplaget på 3000, da det havde forfatteren modtaget 64 400 SEK og 6.880 SEK udgiver. Hvis du går lavere end 2000 solgte eksemplarer: udstedelse ret hurtigt et rent tab for udgiveren. Forfatteren er altid beskyttet af den såkaldte garantihonoraret svarende til 50% af de samlede royalties for forfatterens første udgave og skal betales på forhånd.

Noget som dette ser ud som om økonomien for en stor del af de bøger udgivet i Sverige i dag. Men hvorfor giver i dette tilfælde, forlagsvirksomhed ind i dette, når de på forhånd ved, at en udgivelse projekter ikke kan gå med nogen stor profit? Tja, det handler om at opbygge forfatterskab - at tro kraftigt i kvaliteten af ​​forfatteren og den fremtidige efterspørgsel efter hans bøger.

Ved i første omgang at tage store risici i en række forfattere 'karrierer er håbet, at en eller flere af forfatterne partnerskaber vil nå udgaver på mindst 10 000 eksemplarer. Med den traditionelle royalty-systemet fungerer som udgiver flere penge end forfatteren og kan genvinde deres tidligere tab. Samtidig er den første store krav til offentliggørelse af større udgave i form af et styrket public relations og marketing indsats, der æder noget af det øgede overskud.

(Piratförlaget model adskiller sig fra de ovennævnte ved forlaget og forfatteren altid tjene så meget, når du kommer op i de større udgaver. Til korte ture, men forfatteren, der tjener flere penge end udgiveren, selv i Piratförlaget.)

Udover håb om, at en forfatter er at vokse, mange udgivere af tabsgivende projekter for deres litterære betydning. Det er helt uforsvarligt, især fra en goodwill synspunkt, men ingen forlag kan overleve alene i dette, medmindre de baserer deres aktiviteter i forskellige litterære bistand penge.

Så det er dette ræsonnement, som er grundlaget for forlagsbranchen økonomi. At være villig til at løbe mange risici og tab, men så tjene penge på de få forfattere, der rent faktisk sælger rigtig godt.

Den svenske udgivelse på markedet har selvfølgelig mange undtagelser til ovennævnte eksempel, men det grundlæggende princip er det samme for de fleste udgivere. I et kommende blog-indlæg vil jeg vise fordelingen af ​​de tilsvarende finansielle beregninger ville betyde for fremtiden for bogmarkedet, hvor e-bøger og nye salgskanaler ændrer omkostningerne situation som indtjeningsmuligheder.

kommentarer… läs dem nedan eller lägg till en } {19 kommentarer ... læse dem nedenfor eller tilføj en }

Joshua_Tree September 1, 2009 kl. 11:42

Interessant. Det er netop denne slags ting skal forklares. Gennemsigtighed igen. Jeg så et lille pladeselskab (kan ikke huske hvilken), at cirkeldiagram viste, hvor kundens penge blev delt mellem forskellige parter. Jeg tænker på flere ting til at komme. Det er så nemt for os uden for industrien til at bare se det som en slags parasit.

Leffe D September 1, 2009 kl. 18:28

Rigtig godt indlæg Mattias. Interessant og godt, at det er fremhævet i lyset

Frida September 1, 2009 kl. 18:29

Meget interessant at læse! Altid taler med tal.

Jonas Mosskin September 1, 2009 kl. 19:16

Som sædvanlig interessant Mattias. Dette er virkelig ikke noget nyt om det nye er, at du åbner gaverne, hvilket er godt. Det er den eneste måde at i sidste ende komme til stabilitet og tillid aftale med forfattere og andre interessenter.

For mig, den store pædagogiske problem for et forlag, der på en fornuftig måde at oplade til redaktionelt arbejde. Linda Skugge troede, at folk skal skrive og ikke redigerer meget, men mig selv, jeg føler, at redaktøren gør og redigering bør udvikle sig og blive bedre så hurtigt og sjusket. For dybest set ønskede, at alle læsere, forfattere, forlag, kritikere, osv. har så gode bøger som muligt. Gode ​​bøger tager tid og kræfter, og det er svært at se, hvor meget det koster og er værd. Sammenlign f.eks. med, hvor svært det er at sætte kvaliteten journalistik og reportage i klare tal + eller -.

Ahrvid Engholm September 1, 2009 kl. 21:11

"Udgiverne har forstået nogle overliggende" type.
Men det er tilsyneladende ikke forfatter? Forfatteren har betydeligt større overhead. Mad, husleje mv er kun begyndelsen.
Optælling af omkostningerne for den ene part, men ikke for den anden, er grundlaget for den meget kritiserede Hollywood-type beregning (som lander på eksempelvis familien, havde Tolkien ikke får en øre af de super succes LOTR film, for "overhead" har spist det hele op).
Af særlig interesse er, at det også er forfatterens regning til fradrag effekter. Skatter på den enkeltes arbejde tendens til at være betydeligt højere end selskabsskatten.
Men det er ikke det grundlæggende problem. Det er snarere, hvordan økonomien ændrer sig som udgifter til trykning, vil resultere i nogen store lastbiler skal køre ud til cellulose kernen, dyre boghandel lokaler mv. Det bør efter min mening, betyder * virkelig * meget billigere bøger (E-form, altså), men spørgsmålet er, om forlagene i overensstemmelse hermed vil skære ned på deres påstande om, hvor meget af kagen, de skal have?
Når tekstbehandling og desktop publishing kom, som forenkler og fremskynder redigering og udgivelse væsentlig, forfatterne, ingen del af rationalisering. De var snarere dårligere vilkår. Stillingen sagde, at forfatteren til "traditionelle" får 27% af F-prisen, men faktum er, at de mere traditionelt eksisterede indtil 90. århundrede, den såkaldte rammeaftale, som gav forfatteren 16 2 / 3% af ÅF pris - og der vil være flere.
Hvad skete der med overskuddet fra computeren i udstedelse? Forfatterne har modtaget mindre.
Det anerkendes, let at computere gav store produktivitetsgevinster - jeg taler ikke om netværket her. Bare send den til at undgå et papir manuskript til en typograf som skriver teksten en gang mere gemt Multum. Den egentlige redigering er naturligvis hurtigere, også. Hvad er ikke korrekturlæsning software? Skal vi dumpe sparer alligevel halv korrläsningsjobbet? Hvad der ikke udgiverens computer ledelse? Udvikling af dækning blev forenklet gennem billedredigering. ETC. Alt dette eksisterede for 20 år siden.
Men trods det faktum, at forlagene kunne strømline og reducere omkostningerne, forfatterne mindre.
Det er måske ikke klage for meget (og Piratförlaget har for forfattere favorable model, erkendes det), men spørgsmålet er faktisk kompleks. Udgivere skal koncentrere sig om deres andel af kagen vil falde.

-Ahrvid

Kjell Åke Hansson September 1, 2009 kl. 23:30

God anmeldelse, Mattias.

Men hvis vi forventer, at en bog tager et år i ansøgningerne på en forfatters tid, vil tjene ham / hende i dit eksempel, kun halvt så meget det år, at udgiveren er økonom, i 5000 solgte varer - og det kan godt blive opfattet som en smule uberettiget. Den kreative kraft sas værdsat lavere end den administrerende.

Ahrvid har en Poong med forfatteren også har omkostninger. Men så forfatteren kan godt organisere sig, så de faste håndteres på den bedste måde, for eksempel i en virksomhed.

Jeg synes det er vigtigt at huske, at næsten alle forlagets omkostninger er også en forfatter, der udgiver bogen selv - den skal også, når de udskrives layout, markedsføres etc etc etc. Der er en udgiver, som koster, ikke nødvendigvis de forlag, der profiterer af de enkelte forfattere .

Men visse trin, spørgsmålet er så kompleks som Hound of the Baskervilles!

Mattias B 2 September 2009 kl. 0:28

Ahrvid: Omkostningerne nævner jeg kun dem, der opstår fra forlaget påtager bogen til udgivelse. Hvis jeg selv kunne tælle alle de øvrige omkostninger, forlaget har, at udgiverens modstykker til forfatterens "mad, husleje, osv.", så ville der ikke være penge tilbage til udgiverens fortjeneste på en udsolgt køre på 3000 eksemplarer, men snarere et tab. Det er derfor, forlag må have nogle virkelig sælge bøger for at få det hele til at gå rundt.
Det er ikke et levebrød, jeg tager op. Din lignelse af Hollywoods evalueringsmetoder kan ikke anvendes her.
Hvad er næste vil blive genstand for min næste blog om udgivelse økonomi, så det kan vedrøre jeg ikke her.
De nævner, hvordan tidligere teknologiske fremskridt gjort det lettere for udgiveren - og billigere - og at den burde have gjort, at forfatterne ville således have modtaget en større andel af kagen, end de modtog. Jeg har selv ikke været i branchen i løbet af de ældre teknologi skift. Men det ville være super interessant at regne med dette og se, hvordan omkostninger og tiden ændres. Jeg tager det ikke er selvindlysende, at moderne arbejde ved computer support er altid billigere end de dage mere manuelle metoder. Men det er kun spekulation - indtil jeg eller en anden kiggede på det.

Kjell Åke: Som jeg skriver som reaktion på Ahrvid ovenfor, jeg tager eksemplet er slet ikke op levebrød. En forfatter er en risiko, er der ingen fast månedlig løn. Sælg få eksemplarer, det betaler sig slet ikke, de sælger mange kopier du tjener mere end "udgiverens økonom."

Jonas: Du har fuldstændig ret i, at intet i den blog er nogle nyheder, og det er ikke engang et par hemmeligheder. Man kan som et individuelt anliggende, som udgiver på ethvert tidspunkt, og udgiveren vil ikke have nogen grund til at tilbageholde disse numre. Det er almindeligt branchekendskab. Og det er enormt vigtigt, at forlagene er klar over det selv, før forfatterne. Samarbejdet mellem forlæggere og forfattere er baseret på meget mere end bare en kontrakt - tillid, forståelse og venskab er lige så vigtig. Jeg synes, det er en meget spændende effekt på dig for det redaktionelle arbejde. Enhver, der har været tæt på offentliggørelse af arbejdsprogrammet, hvor meget det redaktionelle arbejde betyder for det offentliggjorte bøger - for nogle titler, det er mere, andre mindre. Selv om det er enormt vigtigt for udgiveren at fremhæve forfatteren som et selvstændigt brand, bør det ikke mærkes, at der er et team af folk omkring forfatteren. Således usynligt bevidst redaktionelt arbejde. Sammenstød mellem at vise og skjule er klar.

Joshua_Tree, Leffe og Frida: Jeg er glad for du kan lide mit forsøg på at fortælle dig om ting, der er hverdagens viden om forlag, men da vi er kontant-on og derefter sprede sig yderligere. I betragtning af det enorme antal af flere besøgende det var i forhold til hvad jeg har, så det er klart, at jeg vil fortsætte ad denne linje.

Anitha Östlund September 2, 2009 kl. 12:08

Meget interessant. Naturligvis, jeg er bare i starten at give ud af min bog mig selv og derfor har alt på mine egne skuldre.
Vil også gerne takke jer for jeres vidunderlige site kapitel 1, hvor jeg selvfølgelig er inkluderet. Det er takket være den, jeg i dag skriver mere, end jeg nogensinde har gjort og helt tænke over med hensyn til mit job karriere.
Jeg tilføje din blog til min liste over foretrukne.
Pas på!

Ahrvid Engholm September 2, 2009 kl. 13:33

Til Mattias:
Tja, hvis en udgiver konsekvent formår at sælge ud i oplag på 3.000 eksemplarer af bøgerne, er jeg overbevist om, at det går rundt, og mere end det - inklusive alle omkostninger. (Problemet er snarere, at ikke alle bøger sælge ud i et oplag på 3.000 eksemplarer).
Jeg synes stadig, at det ikke er relevant at beregne netto for den ene part og brutta for den anden. Men helvede, for publicering økonomien ser ud nu, er ikke så interessant. Det er hvordan det vil se ud i fremtiden * * E-bøger.
Min tommelfingerregel (= du kan fortolke det groft, og der kan være undtagelser) er, at den "naturlige" pris af en digital e-produktet skal være 10% af de tilsvarende analoge fysiske produkt. Og det er fordi den fysiske produktion er tabt, at fordelingen er stort set gratis, bør dette mellemled forsvinder, og det faktum, at prisen falder, er antallet af elementer (og flere varer bør være pris / ex drop).
Hvis en fysisk bog, nu koster 300 SEK, en e-bog af samme titel koster 30 kr. - men så tommelfingerregel er omtrentlige, kan vi være generøse og sige 50 SEK. Det handler også om, hvad en fysisk paperback Bogen koster, så en nyligt udgivet "almindelige" udgave kan konkurrere med en re-trykt paperback.
Jeg kan forestille mig, at forfatteren burde få 30 SEK, 20 SEK udgiver. Omkring 3000 solgte varer vil være 90 000 til forfatteren, 60 000 til udgiveren. Kan en udgiver råd til at redigere en bog for 60 000 SEK? Ja, det tror jeg. Der bør være et par måneders løn, og så lang tid behøver ikke at være. Den bør gå i meget mindre tid, så der kan være en gevinst til M.
Jeg bemærker, at tallene vil være temmelig tæt på dem, du har i dit eksempel. (Men det kræver så, at en masse indirekte omkostninger går væk.)
Et andet problem er, at de bøger, der konkurrerer med andre medier. Vi er inde i en verden af ​​bøger i hjerter og sind kan ikke ønsker at erkende, at nogle foretrækker videospil, Facebook, reality shows på tv, MP3-musik, osv. - men sådan er det. Så spørgsmålet er, hvad fremtiden bøger skal gøre for at i det mindste bevare sin andel af folks tid og opmærksomhed?
Et svar, jeg har, er: noveller. Jeg er tilbøjelig til nag over det, men jeg tror noveller er en perfekt form til en hakket op, stressende alder. Kortere værker, du kan læse i pauserne, når du har tid. Men der kan være flere svar.
Men nogle svar at forsøge at gøre, er ulykkelig. Tie-in bøger af berømtheder, under alle omstændigheder ringere detektiver (jeg gerne detektiv historier, men der synes at være en overproduktion!), Conspiracy romaner a la Dan Brown, den endeløse efterfølgere til gamle succeser, ja, jeg ved ikke alt. Hvad er den 2000'erne vindende litterære form og / eller genre?

-Ahrvid

Kjell Åke Hansson September 2, 2009 kl. 16:01

Mattias:

Det er bare at jeg synes er en interessant tilgang til kulturel skabelse.

Dvs.: dem, der skaber kunstneriske værker formodes at være "risikotagning", mens personer, der administrerer det samme arbejde ikke behøver at være der.

Jeg tror, ​​den gamle kunstner myte uforglemmelige. Piratförlaget systemer med fælles kage er en måde at balancere kunstner myte, tror jeg.

Udgiverne er helt sikkert også til at tage risici, men kan sprede deres risici på en helt anden måde end den enkelte forfatter. Right?

Ann September 3, 2009 kl. 15:08

Interessant nok, den numeriske resumé. Gætte, at du tager på vareforbrug (ren "Sæt dig ned med boghandlere og hamrede hjem meddelelsen:" Foruden markedsføring), og opgørelse af fordelingen omkostningerne? Spekulerer du på, hvis printerne er dem, der lever bedst i kalylen indtil videre :-)

Magnus Carling September 4, 2009 kl. 19:42

Hej og tak for en god blog!

Naturligvis, jeg tror, ​​der er for mange sorte maling udgivere og taler om tørst efter profit. Som jeg ser det, er det heldigt, at forlagene er, ellers ville vi aldrig se nogen gode bøger på markedet.

Jeg tror også der er en over-kogte kartofler, eller måske en hel pot, i det faktum, at Dick synes at være den eneste, der gælder overalt. Jeg synes, det er en vigtigere debat end folk til at holde på skælde forlagene tager "for meget" af kagen.

Lisa September 6, 2009 kl. 11:50

Ahrvid (godt at se dig her!): Jeg ved ikke, hvad du bor i verden, hvor 60 000 svarer til et par måneder (i stedet for omkring 3 uger med moms, sociale omkostninger, materiale omkostninger og kontor) samt distribution og markedsføring for en e-bog er ubetydelig. At opbygge et attraktivt system for distribution er ekstremt dyrt. Og at ansætte, såsom Amazon-lignende modeller er næppe fri.

Mattias: interessant diskussion, jeg tror Piratförlaget model giver god mening. Desuden: "Samarbejdet mellem forlæggere og forfattere er baseret på meget mere end bare en kontrakt - tillid, forståelse og venskab er lige så vigtig." Jeg er glad for at du indså det. Udgivere, der afviger fra denne sag, nemlig personlige og økonomiske katastrofer i deres miljø.

Lisa September 6, 2009 kl. 11:59

En ting mere: For mig er det indlysende, at udgivere, økonomer og andre i mange situationer at tjene mere på bogen end forfatteren. Det handler om udbud og efterspørgsel (heldigvis blødgjort af en masse passion for industrien). Det er meget nemt at finde folk, der ønsker at skrive romaner i sin fritid, sværere at finde nogen fri til at engagere sig i dobbelt italiensk regnskabs-og korrläsning. Ligeledes, jeg betalte mere for kedeligt opskrift redigering af andres arbejde, end når jeg skriver artikler med en byline.

Mattias B 6. september 2009. 17:01

Anitha: Held og lykke med bogens udgivelse! Det er ikke let at være selv-forlag, men yderst nyttige og lærerige. Jeg har nogle relevante erfaringer fra midten af ​​90'erne, men jeg kan forestille mig mulighederne for at nå i dag er større, primært på grund af sociale medier.

Ahrvid: I mit eksempel, tog jeg kun de grundlæggende omkostninger, en udgiver har et bogprojekt. Der er en række småkostnader videre end dette og at arbejde på et forlag dedikeret til at behandle spørgsmålet som en helhed snarere end at det kan være økonomisk bundet til et bestemt projekt. Så udgivere, der aldrig kommer op i udgaver på 3000 eksemplarer, kan det være vanskeligt, medmindre de modtager litteratur support eller få finansiering fra andre kilder.
Jeg er ikke enig med dit ræsonnement om overskudsdeling i fremtiden. For så snart der ikke er nogen mellemmand af e-bøger mellem forlægger og læser, så selvfølgelig ønsker den mægler, der skal betales. Og tror du virkelig udgiverens eneste opgave er at redigere bogen? Hvis bogen vil få en ordentlig fordeling er behov for, er sikkert en masse markedsføring og PR så godt. Men jeg vil vende tilbage til disse ting i et kommende blog-indlæg om udgivelse økonomi i fremtiden.

Kjell Åke: risikovillighed for forfatteren (og andre kunstneriske fag) er et interessant emne - og skide følsomme. Jeg vil tænke over, om der er nogen god måde at diskutere det. Jeg er ikke bange for at tage følsomme spørgsmål, men jeg vil hellere tage dem ned på et praktisk plan end blot at diskutere teoretisk.

Ann: Distributionsomkostninger omfatter opbevaring og distribution. Salgsomkostninger klemt mig ind i hundredvis af timer, at udgiverens ansatte bruger på bogen. Jeg ved, det er meget konservativ, men jeg ville først og fremmest at vise, hvordan udgiverne 'forretningsmodel ser ud. At der i virkeligheden er det endnu værre for forlagenes økonomi salg af limited editions er en anden sag.

Magnus: Alt går i bølger. For nogle år nu, var Dick position stærk. Og detektivhistorie i sig selv synes jeg er ikke et problem, der er mange mysterier, som er af høj klasse. Jeg tror dog, at af alle genrer, der er truet af den udgivelse vil være et tilbageslag og værste bøger i genren, er fjernet. Hvis du vil udgive en detektiv er ingen genvej til succes af et forlag, kun hvis du giver en god detektivhistorie.

Lisa: Jeg er enig med dig i kritikken af ​​Ahrvid. Selvfølgelig kan vi ikke præcist ved, hvad fremtiden vil se ud, og det vil formentlig være en række parallelle metoder til bogsalg. Men for at udslette alle de mellemmænd er ofte meget sværere end du tror.
Med hensyn til fordelingen af ​​penge mellem forfattere og udgivere er ikke det sidste ord, det er et område, hvor en udvikling vil ske, men jeg ved sgu ikke helt hvad der vil være det endelige resultat. Forfatteren er grundlaget for hele operationen, udgiveren er opdrætteren og mægleren.

Christian Lárusson September 10, 2010 kl. 1:20

Kanon indlæg!

Det er måske ikke direkte være super relevant for mig at sende et manuskript til forskellige forlag lige nu, MEN, jeg er meget glad for at se disse oplysninger.
Hvilket jeg sætter pris på!
TAK!

Af den måde, jeg dikt-/novellbok nu inden for en måned lod, så tjek min hjemmeside for mere information http://www.ChristianLarusson.n.nu (lidt skjult reklame)

Mattias Boström September 12, 2010 kl. 18:07

Christian: Tak! Glad du kunne lide den post!

Peter 7 Juni 2011 kl. 13:35

Hej,

Fandt dette blog-indlæg, da jeg søgte efter royalties til forfattere. Du skriver, at disse er traditionelt omkring 27%. Ved du om den gælder for fiktion eller er det anderledes der?

Jeg er blevet tilbudt væsentligt lavere for en fiktion bog relateret til billedbehandling mv for fotografer.

Tak.

/ Peter

Mattias Boström 7 Juni 2011 kl. 15:56

Hej Peter,
Det plejer at være temmelig meget lavere royalties på bøger som indeholder billeder eller hvor produktion / print / binding på anden måde er dyrere end for en typisk ren lærebog. Royalty på et non-fiction bog kan således være næsten lidt om noget, afhængigt af andre udgifter, og også afhængigt af arbejdsdeling mellem forlaget og forfatteren.
Regards,
Mattias

Efterlad en kommentar

trackbacks } {9} trackbacks

Forrige post:

Næste post:

I samarbejde med City Network og Cloud City .