Som sædvanlig i fremtiden

af Mattias B 16 juli 2009

At forudsige fremtiden er nødvendig. Ikke at vi havde haft ret i vores gæt, men fordi diskussionen indledt normalt tager os et skridt videre. En god samtale er altid avler nye tanker og idéer, og der er intet så befordrende for kreativitet som rent faktisk er nødt til at formulere i ord, hvad du virkelig tænker og tror. Et godt eksempel er den række indlæg fra forskellige bloggere i den forløbne uge med bogens fremtid som et fælles tema.

Det begyndte i et lille rødt hus lige i midten Hultsfred Festival. Media Møde Malmø arrangeret et seminar med næsten tyve-kyndige folk fra musik-og mediebranchen. En blog-marathon tog ind og først ud var Johanna Ögren på Bokhora. Hendes se alle bøger, der nogensinde er skrevet var et glimrende udgangspunkt for fremtidige drøftelser og hendes spørgsmål pegede på en række centrale punkter i udviklingen. Hvad sker der med bogbranchen, når alle verdens litteratur vil være tilgængelig på vores computere? Hvilke muligheder opstår? Hvad betyder det for de mennesker i den ene eller anden måde lever af bøger?

Spørgsmålene er naturligvis mange. At forudsige på dette tidspunkt er lige så meget at stille spørgsmål til at foretage kvalificerede gæt. For i modsætning til Nostradamus forudsiger det nu sjældent alene. I skrivende stund Der er 86 kommentarer til Johannas indlæg og det er virkelig høj kvalitet af de fleste af dem. Antallet af mennesker med indsigt og visdom er tiltalende helhed.

De stafetten fra Hultsfred er siden blevet overtaget af musik forsker Daniel Johansson, der i denne økonomi og den Impulse hudomslutna ego skriver meget indledt den fremtidige forretningsmodeller, tilgængelighed og ændring i begrebet integritet. Grundlæggende aspekter, der ændrer vores syn på medieforbrug, og som vil danne grundlag for en ændret bogbranchen. Ikke en ødelagt industri, bare en totalt forandret.

Blog-marathon har siden fortsat med professor Bo Reimer, der vil diskutere, hvordan fremtidige begrænsninger i tilgængelighed kan vises på ophavsretlige spørgsmål, og hvordan dette skal tilpasses, så for ikke at hæmme kreativiteten.

Og senest har været relæ gået videre til Sofia Miriam datter - som blogger Mymble - som i denne Ophavsret er ikke en naturlov tager teorier på en mere konkret plan, og undere, hvis forfattere vil være i stand til at forsørge sig selv i bokskrivande i fremtiden. I min rolle som udgiver af personlig og daglig kontakt med forfatteren var sandsynligvis Sofia stilling som det hidtil har været inde på i min hjerne mest. Jeg ved, at mange fildeling venner kritisere ophavsret med lignende vilkår, næsten en lille rutine, og jeg er mest træt af at høre det, men her er jeg mistanke om, at fremtiden rent faktisk vil være forskellig fra, hvordan tingene ser ud i dag. Jeg er ikke parat til straks at acceptere det, er jeg på ingen måde omvendt. Men jeg kan ikke helt ignorere den mulige udvikling. Jeg er klar over, at fremtiden ikke er som den nuværende. Og det afhænger ikke af noget så simpelt som at vi ikke ønsker at betale for os, men snarere et skift i hele vort syn på samfundet og os selv. Vi kan på dette tidspunkt kan lide det eller ikke lide det, men vi vil som gruppe til at ændre gradvist. Hvad er det midt i alt dette sker med mig forfattere og bogbranchen er stadig uvist. Her tænker jeg naturligvis at forsvare industrien Jeg arbejder i med næb og kløer - Jeg har arbejdet længe nok i forlagsbranchen at have set de gode sider, som er dets iboende magt - men det skal ske på en måde, der tager højde for netop den ændring, der kan sandsynlig.

Hidtil indlæg i bloggen relæ. Flere andre dygtige bloggere har også kommenteret diskussionen. Daniel Atkins har skrevet en række stillinger på sin egen blog - herunder om, hvordan fremtidens e-bøger kan synes. Selvom Jonas Mosskin , Bison blog , Isobel Hadley-Kamptz , Jenny Eklund , Den Anden Side og E-bog side skriver om udviklingen af e-bøger og e-læsere. Josefine Hådell tænker på, hvordan vi vil slappe af i fremtiden, hvis det kan gøres med e-læsere på Ligeledes kan vi gøre med papir bøger. Og Joakim Jardenberg overvåger de igangværende drøftelser med opdaterede rapporter og har endda stillet spørgsmålet om, hvem der rent faktisk tjener penge om ophavsret .

Og det har helt sikkert haft tid til at få flere mennesker, der kommenterede de igangværende drøftelser. Det spændende er, at samtalen er så stort - cirka hver anden fremtid teoretiske og næste uger-praktisk. Og for mit vedkommende, at jeg lære så enormt. Selvom jeg arbejdede i forlagsbranchen i femten år, men ingen kan vide alt - vi har alle vores specialer og begrænsninger. Jeg snorker på grund af mig, alle de mindeværdige synspunkter og viden. Jeg håber, at jeg er temmelig fleksible og åbne i denne diskussion. Hvad jeg tror, ​​jeg ved i dag, vil ikke nødvendigvis være sandt i morgen. Men jeg føler, jeg vil bare stå og trampe, hvis jeg ikke deltager aktivt i indkaldelsen. Derfor agter jeg næste gang for at dele med dig mine tanker om alt fra eboksutvecklingen til bogforlag for at være. Du ikke kan lide mine tanker, men bedes kommentere på dem. Jeg er villig til at gå på kompromis med mine holdninger, hvis jeg får gode modargumenter. Det bliver interessant at se, hvad vi kommer op med. Udgiveren Jeg arbejder for, Piratförlaget, er på mange måder en meget fleksibel organisation med hurtig beslutningsproces, og jeg har ikke noget imod at gennemføre gode ideer der. Hvad jeg skriver her på bloggen er bestemt ingen officielle udtalelser fra Piratförlaget, men som en del af udgiveren (og dets eboksanvarige), er jeg også en praktisk del af sin udvikling mod fremtiden.

I næste indlæg vil jeg begynde at forudsige fremtiden. Hvordan det vil se ud, når det drejer sig om bøger, læsning og bogbranchen? Hvad bliver - som Mr. Jim siger i den gamle Canon reklamer - "som sædvanlig i fremtiden"?

kommentarer… läs dem nedan eller lägg till en } {19 kommentarer ... læse dem nedenfor eller tilføj en }

Monica O Kolkman juli 17, 2009 kl. 8:55

Sikker på, vil det være interessant at se, hvordan det udfolder sig.
E-bog vil kunne mærkes, men kun hvis det, Daniel Atkins sagde i sin tale vil være "super nemt".
Ophavsret er et tricky spørgsmål.

Men jeg tror, ​​at forfatterne vil tjene penge fra deres skrive i fremtiden. Spørgsmålet er, om forlag og boghandlere vil tjene så meget.

Matthias B 17 juli, 2009 kl. 10:29

Monica: Det ebook gennembrud, ingen tvivl om det. Frederik den Bison Blog skitserer kursus for, hvor ofte han rent faktisk at se folk med en Kindle på bussen eller toget i USA. Og der i USA i dag, er der i Sverige i morgen. Jeg synes, det er en uundgåelig udvikling, som jeg gerne støtte. Med hensyn til pengatjänandet jeg tror, ​​at gamle princip om udbud og efterspørgsel vil løse problemet. Dog skal jeg overveje, hvordan der i praksis kan løse dette spørgsmål. Forlag og boghandlere vil formentlig også være i stand til at tjene penge - ikke sikkert, imidlertid, hvor meget - men ville deres aktiviteter skal tilpasses til nye realiteter.

Monica O Kolkman juli 17, 2009 kl. 12:50

Mener også, at der er en uundgåelig udvikling, og er begejstrede.

Kan bare ikke få nogen itunes syndrom. Du ønsker ikke en e-reader, der ikke fungerer med alle programmer.

Prisen er et andet interessant emne.
Nu vil jeg klage lidt udgivelse Mattias.
Bøger er dyre. Kun få mennesker køber bundet, uden at vente, indtil bogen kommer i paperback eller gå på biblioteket (som begge forfatteren tjener en lidt). Eller du låne fra din ven (fildeling ...)

Musikindustrien, som selvfølgelig er mere avanceret teknisk set, stadig sælge cd'er for over 150 SEK, hvilket jeg synes er alt for dyrt.
Til musik og MP3 fildeling bøger, naturligvis, meget til prisen at gøre.

Så behøver jeg ikke købe en e-bog for $ 100, hvis den er tilgængelig på Elib (i alle tilfælde Pirate bøger, du er god til at sætte på Elib). Hverken en MP3-bog for endnu mere. Som forbruger, tror jeg et digitalt downloadet bog bør ikke koste mere end en paperback.

Mit ideal fremtid er, at priserne ville lægge pres på omkostningerne går ned (fordi bogen ikke er trykt og fysisk distribuseras), og at flere forfattere vil nå ud til læseren Svensson.

Matthias B 17 juli, 2009 kl. 13:21

Monica: Det er meget muligt, at vi kan e-læsere, der ikke fungerer med alle programmer. Men jeg synes, det er bare en midlertidig overgang. Den teknologi end applikationsudvikling vil stadig langsomt, men sikkert bevæger sig mod usability. Det er simpelthen en effektiv opskrift på succes. Sure, har virksomheder med en stærk position til at presse igennem teknologi, der er mere gavnligt for dem - især for konkurrencen - men der vil altid være nye, der ser mulighed for at tilbyde køberen noget mere, der er mere bruger-orienterede produkter.

Du er velkommen til at klage til udgivelse Mattias. Det er dels hvad denne blog er for. Vi er på ingen måde nået til endepunktet for prisændringer på eboksmarknaden. Fra Piratförlaget side har vi for nylig sænket den anbefalede utpriset for vores eboksnyheter fra de sidste ca 119-129 SEK at præsentere omkring 99 kr. pr. Vi ønskede at lave et mærke, at vi er parat til at gøre vores til at bidrage til at gøre eboksmarknaden mere attraktiv, især for de ebokstillverkare, der nægter at have Sverige som en salgs-marked (som Sony).
Prisen 99 SEK er kun vores nye pris. Vi anvender den aktive prissætning og sænker vores ebokspriser til den tilsvarende lommen priser, der er omkring 39 kroner, hvis vi tager bøger som eksempel, da den oprindelige bøger udgivet i paperback. Vores lave priser, vi er så langt den eneste virksomhed i Sverige, men jeg håber, at flere forlag vil følge. Og jeg er meget spændt på, hvad Bonnier kommer til at gøre med hans ebokssatsning - de er på farten til noget stort. Mindst deres nye forfatter kontrakter om digitale rettigheder til at dømme.

Jeg er enig hardcover-bøger er dyre, og jeg forventer mig selv ofte, indtil bøgerne fås som paperback, medmindre der er absolut favorit forfattere, at jeg ikke ønsker at vente. Det er dog ikke bundet bøger meget dyre sammenlignet med andre underholdning - ønsker at have ti timers underholdning, koster det ofte mere end hundrede, hvad det handler om den type underholdning.

At have lavere faste omkostninger som en begrundelse for afslag i prisen, tror jeg dog ikke på. Et bundet papir Bogen koster omkring 10-20 € / pcs presning og distribution kan stoppe ved yderligere 10 kr. pr. Så med omkring 30 kr. som prisfald af e-bøger over papir bøger, vil vi ikke gå så langt. Men der er andre grunde til at sænke ebokspriset, især hvis du arbejder op en helt anden virksomhed og betaling modeller. Og det er denne udvikling, at vi arbejder hårdt nu, for Piratförlaget del i tæt samarbejde med eboksföretaget Elib.

Magnus N 17 Juli 2009 kl. 14:40

Citat:
"Som for pengatjänandet jeg tror, ​​at gamle princip om udbud og efterspørgsel vil løse problemet."

Her er det ikke indlysende, at det løser problemet, kan det give problemer også.
At en sådan boghandlere vil tjene penge er heller ikke så indlysende. Med hensyn til bogen industrien, så de går sommetider helt imod alle principper. Når alle andre brancher kan være en utrolig efterspørgsel efter et produkt, du sikkert ofte se en stigning i pris. Men ingen bog industri. Når den sidste Harry Potter bog blev udgivet gjorde hele verdens befolkning har en eller to kopier. Og alle havde betalt et beløb for at få det - hvad så gør bogen industrien (med boghandel og supermarkedskæder i spidsen)?
Tja, de sætte prisen ned!
Meget mærkeligt.
Var der en bog, at boghandlen endelig haft mulighed for at tjene penge, var det denne.
Men desværre, så var der nogen fødevarer i butikkerne og tænkte: "... hvis vi reducerer det til et par dollars under (!?) F-prisen, måske vi kan få flere kunder."
Flere kunder til at købe hvad? Mere mælk?

At forlagene vil tjene penge på e-bog, jeg tvivler ikke et sekund. Men boghandlen ville gøre det er på ingen måde indlysende. For at kunne endda være i stand til at sælge e-bøger, da det kræves, at boghandlere har en online shop. Kunderne er ikke sandsynligt, at komme ind i butikken og bede om at modtage senest den Grisham indlæst på deres e-reader. Uden butikken, nej. Salget af ebøger
Jeg tror, ​​det er en anden grund, som vil bidrage til mere boghandlere forsvinde.
Boghandel må holde trit med denne udvikling. Selvom de fleste af hvilket måske er den næste ebokskunderna føler tilbageholdende med at rejse sig fra stolen for at få en e-bog, som muligheden for at få e-bøger til rådighed i boghandlere.
Delvis boghandel overlevelse og også for en bredere distribution af eboksutbudet.
Boghandel bør være i stand til at tilbyde e-bøger til at hjælpe de kunder, der har brug for ekstra hjælp med teknologi. Personligt ville jeg i min boghandel gerne tilbyde dette, vi ønsker at sælge både trykte bøger og eBøger. Til en god pris.

Jeg håber, at min klynke faktor var for høj? :-)

Hilsen Magnus

Monica O Kolkman juli 17, 2009 kl. 15:10

$ 100 lyder rimelig for en ny e-bog, når en ny hardcover koster omkring 150 SEK. Forholdsvis.
Og for at reducere til den tilsvarende lommen pris, når bogen kommer i paperback.

Men det vil være godt, da Magnus N er tændt, boghandlere, der har problemer, hvis de ikke hænges op i tempo.

Matthias B 18 Juli 2009 kl. 12:01

Magnus: Jeg værdsætter din klynker, fordi det stadig føles som en konstruktiv klynker. Til sure over udviklingen og forsøge at forpurre det er forgæves. Modstand er nytteløs. At de fysiske boghandel vil få problemer - og allerede har det i konkurrence med online-boghandel - er en kendsgerning. Og hvorfor var min generel erklæring om, at alting opløser med udbud og efterspørgsel temmelig fjollet, hvis man ser på bare boghandlere situation.

Det er et komplekst emne, og jeg vil vende sikkert tilbage til den næste post og udvikle mine tanker. Men vi kan starte med nogle ideer. Efterhånden som e-bog er ved at vinde vil papir bøger er langsomt, men sikkert gå ned i salget. Vi kan ikke læse, hvor meget du vil. Derimod hver købt e-bog til at overholde en papir bog ikke solgt færre som impulskøb på e-bøger vil være større end for papir bøger, takket være den hurtige tilgængelighed. Så vi vil helt købe flere bøger, ligesom ebokspriserna dråber. Det er forudsat, vi taler om salg kopi, og ikke, som mange forudser, et abonnement proces for at få adgang til e-bøger. Men vi vil ikke gå ind i det spor nu.

Jeg tror, ​​at fiktion og non-fiktion tekstbaserede vilje til at arbejde som e-bøger. Og alle slags bøger, hvor du kan drage fordel ebook digitale muligheder for udvidelse af bogens rammer gennem billeder, videoklip, krydshenvisninger og gudvetvad.

Hvad er det der er tilbage? Nå, hovedsageligt gave bøger. Efterhånden som e-bog bliver mere populært, at det papir bogen stige betydeligt i status af en gave. Måske ikke fiktion, hvis modtageren opfatter det som en gammeldags måde at læse. Men virkelig flot bog serien - bare ting, der føles rigtige - bliver endnu mere værdsat at give væk. Meget gerne det gamle mundheld, at "et brev betyder så meget" - gør det nu virkelig er, sammenlignet med at modtage en e-mail. Forestil dig, et rigtigt brev! (Og jeg mener ingen regninger og den slags.)

Og det er stadig den fysiske boghandel en fordel over online-boghandel. I vores moderne samfund har lært os, at det er let at få fat i varer i bare en time. Vi har normalt ikke tid til at vente. Forretningerne har åbningstider, der passer til vores behov, og området er fantastisk, hvis vi flytter til nærliggende indkøbscentre. At købe gaver er ofte vanskelig, men et centralt træk ved mange former for social interaktion. Gaver skal også være i forskellige prisklasser, der passer til alle slags situationer. Som deres læsning sat i digital form, den fysiske boghandlere prioritere de kunder, som er på udkig efter gaver til andre. Og boghandlen må overveje, hvordan de vil konkurrere med blomsten handel, Duka og Lagerhaus - ikke hvordan at bekæmpe online boghandel.

Jeg ved ikke, om der er tilstrækkelig profit i dette, men det er måske den måde, som udviklingen vil tage. Det gælder dog, at udgivere producerer endnu bedre - og bogmesser finere - produkter til boghandlere til at sælge.

Til fysiske boghandlere ville tilfredsstille kunder med e-bøger kunne eventuelt tjene i en overgangsfase, men i sidste ende jeg tror, ​​det vil udvikle et helt andet system for hvordan man kan købe bøger. Der, jeg selv tvivler på, nätbokhandlarna vil blive inddraget.

Anne-Marie Körling juli 19, 2009 kl. 18:30

Ups - Anne-Marie

Linda 20 juli 2009 kl. 8:00

"Det er dog, at udgivere producerer endnu bedre - og bogmesser finere -. Produkter til boghandlerne til at sælge"

Jeg har også tænkt på, at du vil have bedre ud bøger overhovedet. Cinderellas te x er en fin bog udseende. Gerne flere af dem.

Men ideen om at reducere boghandel for at være en gave shop, jeg følte mig helt forkert, og så tror jeg det bider sig selv i foden.

Boghandel kan være en god stærk distribution kilde til bøger i fremtiden, hvis du ønsker, og skabe de rette betingelser. Desværre er disse skabes ikke af sig selv, men det er en kæde, der er fortalt af forfattere, forlæggere, distribution og salg / boghandel.

Så det er godt at snakke med hinanden :-)

Matthias B 20 Juli 2009 kl. 8:28

Glad du kan lide udseendet af Askepot! Allerede i foråret, har vi lavet lignende med Steffen Jacobsens "passagerer" og også Unni Lindell / Fredrik Skavlan Mystisk Milla-bøger. Dette er meget dyrere rene produktion standpunkt, mens vi er lidt sjove og lægger et lavere f-pris ... Men det er en test for at forsøge at finde nye stilarter og attraktive prisniveauer. Bare for "Askepot" Jeg tror, ​​det vil bidrage til at flere kunder i boghandlen picking up den pågældende bog.

Godt, at du ikke ønsker at blive reduceret til gavebutik. Men som for forlag, forfattere, og de andre spillere på markedet, vil intet positivt ske, hvis man ikke indgå i situationen. Du kan ikke bare sidde og vente på en anden til at tage initiativet. Det sjove er, at du kan være så lille aktør på ethvert tidspunkt i markedet, men stadig have en betydelig rolle i udviklingen, hvis man faktisk har ideer. Hvis du skal til Billingska, jeg lover, at vi agter at dette Piratförlaget.

Jeg er også glad for at du ikke er enig med mig i min siande. Hvis alle er enige, har vi allerede givet op til en uundgåelig fremtid. Men med nogle procedurer nu, så måske kan vi ændre kurs. Indse, at det let bliver lidt Terminator-plot af disse ideer ...

Magnus N 20 juli 2009 kl. 13:47

Her er nogle tanker fra Billingska så vidt angår afsætningsled af e-bøger og bogens branchens fremtid.
Enhver lighed med musik / CD / pladebranchen er fuldt ud klar.

Først, jeg gav den "nye" type kunde, ebokskunden nogle tanker. Hvem er det? Young? Gamle? Du? Kvinde? Jeg synes det kunne være alle de ovennævnte. Men det er en ung / gammel / mænd / kvinder, der normalt læser. De, der ikke læser normalt ikke vil købe en e-reader bare for nyhed.
Altså: en præ-læsning, og derfor trykt bog købende kunder.
Hvis en kunde køber en e-reader, skal du afslutte han eller hun går til boghandel? Selvfølgelig ikke. Vil han / hun har med deres e-reader, han / hun hen? Selvfølgelig ikke.
Så hvad sker der, når vores fremtidige "typiske" eBook Reader kommer ind i boghandlen? Han eller hun ser på alle de nye bøger, som han / hun normalt gør. Og vil altid finde noget nyt, at han / hun ønsker. Men denne gang for sin eReader. Da han / hun er med ham. Men han / hun vil helt sikkert gå op og bede det venlige boghandleren.

"Boris Akunin" Staten Counselor ".. Har du den e-bog? "

"Selvfølgelig, både det og den nye" Kroningen "" svarer den venlige boghandleren og udkonkurrering af et bevis / kvittering / kode på "The State Counselor", at kunden kan komme ind i deres e-læseren til at få bogen, når han / hun vil hjem.
(Forestil dig opladning en kvittering / dokumentation af forudbetalte mobiltelefoner fastsat en eboksvariant.)

Den venlige Boghandleren fortsætter: "Har du i øvrigt læse Akunin serie om nonnen Pelagia? Der er tre stykker: "Pelagia og White Bulldog", "The Black Monk" og nu den nye "Red Rooster". Fantastisk godt. Akunin benægter ikke. De skal have, og du ved, at når du køber to e-bøger vil du modtage en gratis prøve af de første 50 sider af enhver e-bog. Hvis du tager det sidste Akunin bog med Fandorin, "Kroningen" sammen med "The State Counsellor", så du kan prøve den første bog om nonnen Pelagia, også. "

"Nej, serien jeg ikke kender. Jeg ved, hvor god Akunin er den måde jeg tage og købe alt. "Staten Ambassaderåd" og "Coronation" med Fandorin og de tre bøger med nonnen Pelagia. Alle der ebook venligst. "

"Det er velordnet," sagde den venlige boghandler, og give kunden indtægter med koder til de fem (!) E-bøger, at kunden kan komme ind i deres e-reader senere (eller omgående, hvis der er en mobil forbindelse til den tyske TXTR-e-reader).

Denne lille scenario fremhæver et par vigtige ting.

Første Kunden nyder godt af det: finde nye titler, som han / hun måske ikke have fundet noget andet. Kunden har mange flere kanaler til at erhverve e-bøger på: alle boghandlere, ikke bare en håndfuld af internettjenester. Kunderne kan købe e-bøger, som ønsker at købe i virkeligheden er.

Anden Boghandel vil vinde det: Den fortsatte salg af bøger, papir eller elektronisk sikrer, at teorien alle boghandlere kan fortsætte med at eksistere.

Tredje Udgivere nyde godt af det: mere salg har altid været interesse fra forlagenes side (selv om det tidligere har taget den mærkelige udtryk - jeg hørte købmandsforretninger "Hvor er bøgerne?" Gone ved siden af ​​bleer "!)

Et sådant scenario med opretholdelsen af ​​de traditionelle salgskanaler, jeg tror på synergi.
Synergy - et godt ord, ikke?
Og som for de tekniske aspekter af eksemplet, med en form for indtægt / koder / tegn, tror jeg, at det er fuldt ud muligt. Men at vi overlader det til de tekniske chefer ...

Magnus N
Billingska Boghandel

Matthias B 20 Juli 2009 kl. 13:59

Magnus: Damn it! Det var en interessant effekt! Du laver boghandlen lidt mere af et showroom, hvor boghandlen medarbejdere er kernen i virksomheden. Således boghandel plads reduktion i overfladen - er det ikke nødvendigt lige lager længere, fordi så mange kunder køber digital.
Jeg er ved at hovedet for at formulere en idé om, hvordan fremtidens eboksmarknad vil se ud. Hvis du ikke har noget imod det, vil jeg henvise hyppigt for at din kommentar, når jeg udgiver min post.

Magnus N 20 juli 2009 kl. 15:35

Hej Mattias!

Glad du har fundet argumentet interessant. Ligesom dig, jeg kalder for diskussioner blandt kolleger.
Der henvises til! Glad for at være til tjeneste.

Den venlige boghandler,
Magnus,
Billingska Boghandel

Sofie 20 juli 2009 kl. 19:30

Mattias, vi "talte" i bloggen relæ. Det var et tankevækkende indlæg. Det lader til, at forlagsbranchen "decentralisering" på en måde, der er uholdbar i det lange løb, fordi hele skriveprocessen er opsplittede og forvirrende. Interessant at se det fra denne vinkel. / / Sophie

Sofie 20 juli 2009 kl. 19:32

... Intolerable for alle, forfattere medtages, mener jeg.

Jenny 21 Juli 2009 kl. 13:17

Mattias - Jeg skrev min kommentar til dig vævet i den serielle opfølgning på min egen blog. Bruges til automatisk at oprette en trackback, men jeg kan ikke se det her, men udflagning manuelt. Så dette er ikke tilfældet for skamløse besøg fiskeri! :)

(Det er en lidt drillende og sætte en hoved nogle steder, men jeg tror mest, at jeg tror, ​​at verden vil ændre sig endnu mere, fordi vi selv vil ændre sig, og kan fastsætte andre krav / har andre forventninger.)

Magnus fra Billingska: Meget interessant scenarie, jeg kan lide det meget. Jeg tror også, det er den slags tjeneste, du gerne vil betale for, hvis man kunne forestille sig en verden, hvor udbud så langt overstiger efterspørgslen, er det ikke selve produktet (bogen) indstillingen pris.

Jeg mener imidlertid, at tjenesten vil blive digitaliseret og solgt online - dels som en videreudvikling af "Semantic Web", og af rent økonomiske årsager. Nätbokhandlarna konkurrerer selvfølgelig i dag med markant lavere priser, og gøre netop bøde. I fremtiden, også niche på service og service salg.

Personligt synes jeg det er en skam, følelsen af ​​at indgå en god boghandel er magisk. Med "god boghandel" mener jeg en boghandel med en lille sjæl, hvor mennesket går i en rolig atmosfære, der stadig hverdagens stress og intern støj for en stund. Snabbokhandlarna begyndelsen sprang op overalt i disse dage gør ikke noget for mig, faktisk - DE konkurrerer primært med nok nätbokhandlarna, og så tror jeg nätbokhandlarna vinde på rene pris-sammenligning.

Udtrykket "showroom", som Mattias skriver er interessant, og fører mig til tanken om den følelse, der drager mig til at besøge de fysiske boghandlere. Så er det blot at sikre, at de besøgende også tilbringe deres bokbudget i butikken. Og måske det er så på det punkt, at der er nätbokhandlar på den ene side og fysiske showroom-boghandlere på den anden side, uden at komme sammen for i fællesskab at dække markedet med produkter (bøger) og tjenesteydelser (søg hjælp / råd og "boghandel atmosfære" ).

Spændende er det at se hvad der sker!

Jenny 21 Juli 2009 kl. 13:33
Matthias B 21 Jul 2009 kl. 21:43

Sophie: Tak for kommentaren! Allerede i dag ser vi, at der findes alternative måder for forfattere til at nå læsere, og vi vil helt sikkert se endnu mere. Jeg må påpege, at der er en tendens til, at jeg ikke har noget imod. Der er et enormt antal af forfattere, der har meget vigtige ting at sige eller er gode til at bevare, og skriver også i orden, eller endnu bedre. Men udgivere kan ikke vælge alle. For hver ny Vedtagelse forfatter tager store finansielle risici, ofte til adskillige hundrede tusinde pr debut-bog, hvis du inkluderer omkostninger ved at dyrke. Og mange udgivere falde i fælden med vedtagelsen af ​​mange bøger, hvilket betyder, at de er nødt til at ansætte mere personale, hvilket betyder, at de er tvunget til at udgive flere bøger med henblik på at absorbere de nødvendige penge til at betale ...

Takket være den glatte veje på nettet vil derfor mere forfattere for at være i stand til at operere uden at offentliggøre i ryggen. Men det vil virker bedst for dem, der opgiver meget målrettede bøger, med klart definerede målgrupper. På deres eget til at give en bred roman med gode resultater, kræver det kreativitet og viden om sociale medier.

Så i fremtiden vil holde en større blanding af forskellige måder til bøger at rejse fra forfatter til læser. Men jeg mener stadig, at en form for organisation, der ligner nutidens bogforlag vil være nødvendigt for de fleste af litteraturen.

Matthias B 21 Jul 2009 kl. 22:05

Jenny: Jeg er glad for dine tanker. Bør også kommentere lidt mere på din blog. Og ja, var din styrekugle registreret, men ikke i dette, men i mit indlæg "Den kanin i hatten." Men jeg er bare glad for at du benytter lejligheden til at skrive lidt ekstra, når du er her. I denne diskussion, enhver form for links kun positive - vi har så meget fra hinanden.

Jeg tror, ​​du er helt rigtigt, at vi vil ændre en masse i løbet af de næste par årtier. De fleste af Sveriges befolkning er for eksempel ikke er avlet siden barndommen med computere.

Men det er ikke første gang, vi justere vores syn på os selv i takt med de teknologiske fremskridt. Det er nok til at gå over hundrede år og se, hvordan telefonen fuldstændig ændret den måde, vi kommunikerer og socialisere. Før telefonens gennembrud, var det helt naturligt, at man skal være parat til at modtage gæster på ethvert tidspunkt af dagen, fordi folk tog forretningen, nogle gange bare for at finde ud af nogle simple informationer. Den type af besøg forsvandt relativt hurtigt, når telefonnettet voksede. Mens forbundet med andre dele af landet steg. Stockholm så meget anderledes i 1910 sammenlignet med 1880. Det er kun vi i moderne tid, der ikke kan se meget ændring i årtierne omkring århundredeskiftet. Vi kanske tittar på gamla svartvita fotografier och noterar möjligtvis avsaknaden av bilar, och är vi lite observanta ser vi att männens höga hattar var högre på 1880-talet än 1910-talet (går man tillbaka till 1850-talet var de ännu högre). Men i övrigt är det bara ett svartvitt mischmasch, där vi har absolut noll koll på folks syn på sig själva.

Därför har vi så svårt att tro att vi själva skulle kunna förändras på bara några decennier. Men det vil gå. Det har gjorts förut.

Efterlad en kommentar

{ 4 trackbacks }

Föregående post:

Nästa post:

I samarbejde med City Network og Cloud City .