Kaninen i hatten

av Mattias B den 18 juli 2009

Jag har aldrig varit någon mästare på trolleri. När jag var barn hade jag visserligen en fejkad kortlek med bara spader-ess och en liten ask där man kunde lägga ett mynt i ena ändan och när man tog ut innehållet på andra sidan så var myntet – vips! – försvunnet. Men längre än så har min bana som illusionist inte tagit mig. Kanske för att jag tyckte att det var så roligt att efteråt berätta för min publik hur trolleritricken gick till. Därför är det ett vågstycke, det som jag nu tänker ge mig in på. Jag har nämligen bestämt mig för att trolla bort hela förlagsbranschen.

Det pågår för tillfället en mycket spännande diskussion om bokens framtid och jag har i ett tidigare inlägg sammanfattat några andra bloggares syn på ämnet. Jag har även tipsat om att diskussionen finns än mer utvidgad i kommentarerna till inläggen. Det är vansinnigt lärorikt att läsa alla dessa texter. Ingen är förstås expert på framtiden, men tillsammans kanske vi kan få en försmak av den, genom de samtal som förs.

Något som har nämnts i förbigående (t ex av Johanna Ögren och mymlan) är att bokförlagen måhända kommer att förlora sin betydelse i framtiden. Kanske kommer de att försvinna helt? I takt med att böcker digitaliseras och författare själva blir aktiva på nätet kommer det att bli enklare att sprida litteratur utan hjälp av bokförlagen. I en situation där alla böcker är tillgängliga genom bara några få klick kan man fråga sig om det behövs några mellanhänder. De två största av dessa mellanhänder är i nuläget bokhandlarna och bokförlagen. De förstnämnda utgör ämne för en egen diskussion – och jag har varit inne på den lite grand i en kommentar – så vi koncentrerar oss nu på bokförlagens roll i framtiden. Och när jag säger framtiden, då menar jag verkligen Framtiden, dvs den där med stort F som inte ligger bara något år framåt, utan som lär dröja i alla fall ett eller två decennier.

Simsalabim, nu befinner vi oss i Framtiden! Och simsalabim, nu trollar vi bort hela förlagsbranschen! Bättre än kaninen i hatten, va? Det finns inte längre några bokförlag. Men bokvärlden dör förstås inte för det – det finns mängder av skrivande personer och ännu fler läsare. Låt oss säga att jag i denna Framtid är en sådan skrivande person. Eftersom det inte längre finns några bokförlag så behöver jag inte oroa mig för att bli refuserad. I samma stund som jag laddar upp mitt romanmanus på storabokhandelssajten.com så har jag publicerat min bok. Och kan sålunda benämna mig författare. Att vara författare är förstås inget unikt numera – många i min bekantskapskrets är författare. Ja, nästan alla när jag tänker efter. Att ladda upp en text till storabokhandelssajten.com är så extremt enkelt och några krav ställs inte. Nu väntar jag bara på att romanen kommer att sälja också.

En del av mina författarkollegor i Framtiden har insett att de behöver viss hjälp med korrekturläsning. Så de anlitar en korrläsare och betalar några tusenlappar för det jobbet. Okej, det svider på bankkontot, men det kan ändå vara värt det. Har man lagt ned ett år på skrivandet så gör de tusenlapparna varken till eller från.

Några andra författare har gått ett steg längre. De har förstått att ingen författare når särskilt långt utan en coach. Så är det för idrottsstjärnorna, så varför skulle inte en författare kunna ha det? En skicklig coach kan hjälpa till med att finslipa saker i berättandet, intrigen, språket – ja i princip alla bitar som just den här författaren behöver för att förbättra boken. Coachen får gärna också vara behjälplig med att dra upp riktlinjer för hur författaren och författarskapet ska utvecklas. Sådant är inte helt lätt att ha koll på alldeles själv och man behöver en kunnig samtalspartner som man verkligen kan lita på. Kanske behöver coachen egentligen vara två personer för att kunna hantera alla dessa saker.

Vissa av mina författarkollegor i Framtiden tror sig inte behöva den där coachen. Tills de inser att de mest säljande författarna faktiskt allesammans har en sådan. Tyvärr kostar de bästa coacherna multum att anlita, de är oerhört eftertraktade. Det finns visserligen många coacher, men de flesta tar ändå rätt mycket betalt, så nu svider det på bankkontot igen.

Sådärja, nu ska väl boken sälja ändå. Allting är perfekt och den ligger där på storabokhandelssajten.com. I och för sig, borde jag göra lite reklam för boken? Så att läsarna hittar till just den bland de flera hundra tusen böcker på svenska som finns på sajten. Okej, hur gör jag då… Jag skriver lite om den på min blogg och i andra sociala medier jag deltar i. Bravo, jag tror banne mig att jag lyckades få tio exemplar sålda den vägen. Hoppas att ryktet sprider sig. Den kanske kommer att omnämnas på någon av de stora recensionssajterna? Förhoppningsvis kommer nättidningarna att skriva om den?

Jag önskar att jag kunde få lite hjälp – jag är ju bra på att skriva romaner, inte att hitta rätt bland alla möjligheter som står till buds på nätet. Som tur är finns det förstås konsulter inom sociala media som jag kan anlita. Tillbaka till bankkontot igen. Det är inte billigt att vara författare. Men visst, visst, om det bara är det som ligger mellan mig och framgången så är det väl värt det.

Jag har nu anlitat en korrläsare, en författarcoach och en konsult inom sociala media. Men hur gör de där författarna som ständigt lyckas hamna på förstasidan på storabokhandelssajten.com och som ingår i diverse säljkampanjer? Aha, de har tydligen hjälp av en förhandlare som fixar och trixar så att själva försäljningen ska bli så maximerad som möjligt. Och som i sin tur jobbar med en ekonom som ser till att alla försäljningspengar hamnar i författarens ficka. Dvs utöver arvodena till förhandlaren och ekonomen.

För mig som författare i Framtiden är det väldigt skönt att alla de här personerna finns, även om samordningen dem emellan kunde ha varit bättre. Jag tycker att jag ägnar mer tid åt att få de anlitade konsulterna att samarbeta än tid åt det som jag egentligen är bra på, nämligen att skriva. Ja, man önskar ibland att det fanns företag som kunde erbjuda en samlad tjänst istället. Med korrläsning, coachning (sådant som förläggare och redaktörer gjorde förr), kunskap om sociala media (tidigare gick det under beteckningen PR och marknadsföring), försäljningskunniga förhandlare och ekonomfolk. Att anlita ett sådant företag blir förstås inte billigt, jag måste ju själv lägga ut alla pengarna innan jag ens vet om min bok kommer att bli en framgång.

Det är i sådana lägen jag önskar att det fanns företag som kunde jobba på exakt samma sätt som ovanstående, men som samtidigt är beredda att ta den ekonomiska risken. Självklart skulle de få ta en del av den eventuella vinsten, det är inte mer än rättvist. Jag har ju sett hur mycket det faktiskt kostar att förvandla mitt manus till en riktigt bra och lättsåld bok.

Men om företaget ska ta den ekonomiska risken så lär de välja sina klienter med omsorg. De kommer inte att anta alla som skrivit ett manus, utan bara sådana som de tror i förlängningen kan generera tillräckligt mycket pengar för att täcka upp för de risker som de tar totalt.

Simsalabim! Där nutidens förlagsbransch förut fanns finns nu bara en vit kanin i en hatt. Men där borta, under skynket som det står Framtiden på – ”se här, gott folk, inga speglar, inga dolda mekanismer!” – som genom trolleri, där finns Framtidens förlagsbransch! Nu i en ny kostym, men visst känner ni igen den? 

Och precis som när jag var liten pojke så har jag just presenterat hur hela tricket gick till. Så trollkarl blir jag nog aldrig. Behövs inte heller, eftersom jag tror att jag kommer stanna i förlagsbranschen i många decennier framåt.

{ 11 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Mattias B juli 19, 2009 kl. 17:10

Jag diskuterar även förlagens vara eller inte vara på författarcoachen Johanna Wistrand. Se kommentarerna till det här inlägget: http://enbokblirtill.blogspot.com/2009/07/bokforlag-behovs-de-framover.html

Lina Lundh juli 19, 2009 kl. 19:18

Tycker du har skrivit väldigt träffande! Så många utanför bokbranschen har en ziljon tyckande att komma med, men eftersom de trots allt inte är så insatta som de som är INNE i branschen så kommer de ofta med ganska tunna och konstiga argument. Skönt att läsa någon som förstår.
/Mvh Lina Lundh
lina.lundh@hotmail.com

Mattias B juli 19, 2009 kl. 23:18

Lina: Tack! Större delen av förlagsbranschen är nog på semester just nu. Men jag tycker att det är enormt viktigt att någon faktiskt är med och diskuterar bokens framtid ur ett förlagsperspektiv och med den kunskap om bokmarknaden som långvarigt förlagsarbete ger.

Samtidigt är jag väldigt sugen på att lära mig saker. Och jag tycker att det även bland dem som inte har direkt insyn i förlagsbranschen finns en mängd intressanta synpunkter som är värda att gå vidare med. Vare sig det är kritik eller kreativa förslag.

Att saker och ting kommer se annorlunda i framtiden är inte svårt att gissa. Det är vägen dit som vi nu ska klura ut.

Johanna Wistrand juli 20, 2009 kl. 9:18

Jag tycker också att det Mattias skrev var itnressant.Vem vet hur det hela kommer att utvecklas!
Jag som i princip är uppvuxen bland författare, bokförläggare, redaktörer och bokhandlare känner att det är svårt att veta, det kan bli hur som helst. Och det känns spännande!
Jag tror att det viktiga är att man är öppen för bokbranschen kan bli hel förändrat, eller så blir det egentligen samma sak, som Mattias skriver, fast i nya former (nya yrkestitlar t ex).

WB juli 20, 2009 kl. 19:41

Word.

Det enda som saknas är konstaterandet att all tid du la på att skaffa hjälp tog lite tid, inte så lite heller, och att det förutom att stjäla tid från din kreativitet gjorde dig splittrad och ofokuserad…

Lina juli 20, 2009 kl. 19:45

Jag tycker också att man ska lära sig saker och lyssna på sina läsare!
Men jag blir faktiskt lite trött på argument som säger att författare inte är någon naturrätt, att man som författare ska älska att skriva och inte drivas av pengar m.m.
Precis som om man som författare inte älskar att skriva. Ha! Det är som ett skämt. Och då tycker inte jag att man har koll på läget om man säger så. Men om det inte finns något mer drivande än att älska att skriva (inte pengar, inte publciitet)varför lägger då inte alla som skriver bara det de har skrivit i en låda? Varför vill man publicera sig? Och om det inte finns någonting att vinna på det (menar här inte bara pengar) – hur många kommer då att göra det?
Att också, som del säger, det är en lyx att leva på en hobby … Vad är då idrottsstjärnor? Är inte fotboll lika mycket en hobby?
Jag tycker bara att när man diskuterar fildelning och framtiden kan man väl göra det på ett vettigt sätt. Inte löjligförklara författarna. Och tyvärr tycker jag att det sker lite för ofta i babblet om framtiden och fildelning.

Joshua_Tree augusti 1, 2009 kl. 7:04

Tycker du träffar ganska rätt och jag är absolut övertygad om att förlagen kommer att behövas även i Framtiden. Däremot tror jag att Framtiden tillhör de som klarar av och vågar vara flexibla. För det är ju faktiskt inte säkert att författaren behöver alla de där bitarna, och även OM så kanske författaren kan skaffa sig en del av hjälpen på annat håll. Genom nätverkande, till exempel.

Vad jag menar är att Framtiden kanske inte längre innehåller standardkontrakt 1A som ett take it or leave it-alternativ. För det är ju också så att ju färre personer runt om författaren ska försörja med sin bok, desto färre behöver också säljas för att författaren ska överleva.Jag tror att Framtidens författare kommer att inse det, och jag tror också att med ständigt nya tekniska innovationer öppnas nya möjligheter med många nya sätt att tjäna pengar, men kanske också nya behov av assistans. Därför behöver också förlagen vara flexibla och vara beredda att sälja just de tjänster författaren behöver.

Ursäkta långrandigheten. Jag borde utveckla det här till en egen bloggpost nån gång. :)

Mattias B augusti 1, 2009 kl. 15:28

Joshua_Tree: Jag tror att du och jag är inne på samma spår. Det skulle mycket väl kunna bli så att förlagen erbjuder en rad tjänster, men vilka tjänster det handlar om i det specifika fallet beror helt på vad förlaget och författaren har kommit överens om. Om man som författare bestämmer sig för att göra all PR/marknadsföring själv eller via någon annan, så kan man i gengäld få högre andel av förtjänsten på sålda böcker från förlaget. Samma sak om författaren levererar ett manus som redan är genomgånget av en professionell redaktör eller motsvarande.
Jag hoppas att du skriver ett inlägg om detta – skulle vara intressant att läsa mer om dina tankar.

Joshua_Tree augusti 1, 2009 kl. 22:38

Jag ska försöka se till att få det gjort ja. Det ser ut som att vi är tämligen överens i alla fall. Det är ju en bra början. :)

Hannes augusti 31, 2009 kl. 12:34

Intressant, vi är inne på liknande banor:

http://tinyurl.com/n57h8v

ShanellwSP57 mars 7, 2012 kl. 3:32

Top directory dedicated to just for fun casino games you can find here:
online slots exclusive no deposit bonuses website, http://www.casinoval.com

Lämna en kommentar

{ 4 trackbacks }

Föregående post:

Nästa post: